عامل تأخیر در استرداد بلیت‌های هواپیما

مرتضی دهقان معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشور با اشاره به اینکه سازمان هواپیمایی کشوری هیچ پروازی را قطع نکرده است گفت: میزان پرواز‌های داخلی به شکل چشمگیری کاهش یافته و مردم با توجه به تأکیدات بسیار زیاد مبنی بر انجام ندادن سفر‌های غیر ضروری سعی کرده‌اند تا در این ایام سفری انجام ندهند.

اخبار اقتصادی - معاون هوانوردی و امور بین المللی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با توجه به آنکه بسیاری از مراکز اقامتی و گردشگری در بسیاری از شهر‌ها تعطیل است و مردم برای رعایت مسائل بهداشتی ترجیح می‌دهند که از انجام سفر‌های غیر ضروری خودداری کنند، به همین دلیل میزان تقاضا‌ی پروازی کاهش پیدا کرده و البته برخی از شهر‌های گردشگری مانند کیش هم محدودیت‌هایی را برای پرواز‌های خود در نظر گرفته‌اند.

او تأکید کرد: بخش هوایی کشور تابع سیاست‌های کلان مبارزه با ویروس کرونا است.

دهقان درباره بازگرداندن هزینه‌های بلیت‌های استرداد شده از سوی شرکت‌های هواپیمایی هم گفت: استرداد کامل مبلغ بلیت‌های هواپیما به تمامی شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده و این شرکت‌ها موظف هستند مبلغ را به صورت کامل بازگردانند.

معاون هوانوردی و امور بین المللی سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: با توجه به آنکه بسیاری از دفاتر و شرکت‌های هواپیمایی به دلیل رعایت مسائل بهداشتی دورکار شده‌اند و حضور کارمند‌ها در آژانس‌ها و شرکت‌های هواپیمایی کاهش پیدا کرده است، بنابراین فرایند طولانی‌تری برای بازگرداندن مبالغ بلیت‌ها باید طی شود، بنابراین ممکن است مبلغ برخی از بلیت‌ها به روز‌های آینده موکول شود.

او افزود: مسافران هیچ نگرانی بابت بازگرداندن بلیت‌های هواپیما نداشته باشند، چرا که تنها فرایند محاسبات بلیت‌ها در این شرکت‌ها طولانی شده است.

گفتنی است، از ابتدای اعلام شیوع ویروس کرونا در کشور و لغو پرواز‌های خارجی و داخلی، مسافران زیادی که به رسم هر سال در بهمن اقدام به خرید بلیت کرده بود، معطل ماندند که حالا مشخص نیست که سرنوشت سفر و پول از دست رفته آن‌ها چه می‌شود.

مطابق قوانین حاکم بر صنعت هوایی، ابطال سفر از سوی ایرلاین و نه مسافر، مساوی با پرداخت کامل هزینه‌ها است و جریمه‌ای را متوجه مسافر نمی‌کند؛ با این حال بخشنامه سازمان هواپیمایی کشور به کمک مردم آمد و شرکت‌های هواپیمایی را موظف کرد تا تمام پول بلیت‌هایی که قبل از پنجم اسفند برای هر تاریخی از تعطیلات نوروزی خریداری شده‌اند، بدون کسر جریمه‌ای به مسافران بازگردد.

اکنون بیش از دو هفته از بخشنامه سازمان هواپیمایی و تعیین تکلیف ایرلاین‌ها از سوی وزیر راه و شهرسازی برای بازگرداندن پول مسافران می‌گذرد، اما گلایه مسافران از پرداخت نشدن مبلغ بلیت‌های خریداری شده از سوی ایرلاین‌ها افزایش یافته است.