وزیر جدید کشاورزی و مباحث تراریخته

 

کاظم خاوازی وزیر جدید جهاد کشاورزی در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه  رویکرد این دوره از وزارتخانه درباره تولید محصولات تراریخته چیست، اظهار کرد: «در تکالیف قانون ایمنی زیستی که در سال 88 در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و در برنامه ششم به‌طور شفاف در این باره صحبت شده است.»

اخبار اقتصادی- وی افزود: «در این ارتباط دو سؤال  مطرح می‌شود؛ سؤال اول اینکه، آیا باید در زمینه گیاهان تراریخته تحقیق کنیم؟ و سؤال دیگر این است که، آیا باید گیاه تراریخته را در کشور بکاریم یا خیر؟ در پاسخ به سؤال اول باید گفت که هیچ خط قرمزی در زمینه تحقیق و پژوهش وجود ندارد.»

این مقام مسئول  با اشاره به همه‌گیری بیماری کرونا در ایران ادامه داد: «در صورتی که توجه جدی به بخش‌های پژوهش کرده بودیم و تمام بخشهای ویروس‌شناسی ما در حد استانداردهای دنیا بود خیلی زودتر می‌توانستیم که به توفیقات فعلی درباره کیت تشخیص کرونا و سایر ملزومات آن برسیم.»

وی تصریح کرد: «در پژوهشهای بخش کشاورزی نیز همین طور است و هیچ مرزی برای تحقیق در این زمینه نداریم و بخش پژوهشی و تحقیقاتی ما باید کاملاً آماده و مسلط باشند که هر زمان کشور احساس نیز به این پژوهش‌ها داشت، با دستور حاکمیتی از آن استفاده شود.»

هیچ مستنداتی برای بی‌ضرربودن محصولات تراریخته وجود ندارد

وی ادامه داد: «در پاسخ به سؤال دیگر نیز باید گفت که هیچ بذر تراریخته‌ای در بخش کشاورزی وجود ندارد که تأییدیه‌های لازم را از ما گرفته و آماده کاشت در زمین باشد، اصلاً نداریم. همچنین باید توجه داشت مستنداتی نداریم که نشان دهد تمام مطالعات لازم درباره تراریخته انجام شده و هیچ ریسکی روی زمین، گیاهان و انسان ندارد مشاهده نشده است، که قرار باشد توسعه یابد.»

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: «رویکرد شخصی بنده نیز آن است که در بخش کشاورزی به‌اندازه‌ای نقاط ضعف داریم که با کوچک‌ترین نسخه می‌توانیم میزان تولید محصولات کشاورزی را بالا بریم و غذای مردم را تولید کنیم، بنابراین نباید از محصولاتی استفاده شود که شک‌وشهبه و گرفتاری برای مردم داشته باشد.»

وی اظهار داشت: «در صورتی که در بحث‌های ترویج دانش و تکنولوژی در بخش کشاورزی موفق باشیم جهش عظیمی در تولید روی می دهد, 81.5 میلیون تن محصول زراعی در کشور داریم که تولید کشاورزان نمونه کشور سه تا چهار برابر متوسط تولید است، این نشان می‌دهد که چه پتانسیل بالایی برای افزایش تولید در صورت استفاده در تجربیات و دانش نمونه‌ها وجود دارد و استفاده از محصولات تراریخته از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی نیست.»

  خبر خوبی در تولید واکسن داریم

 وی در پاسخ به اینکه اگر ویروس کرونا مدت بیشتری در کشور باقی بماند و به این زودی ها ریشه کن نشود،  وزارت جهاد کشاورزی چه برنامه ای دارد  گفت: با توجه به اینکه براساس پیش بینی ها کرونا ممکن است یک سالی در کشور باشد، ستاد فنی کرونا را در خصوص صادرات و موضوعات مربوطه تشکیل خواهیم داد که با عضویت مدیرعامل بانک کشاورزی، سازمان تعاون روستایی و بخش های حمایتی مانند صندوق حمایت از بخش کشاورزی  همراه خواهد بود و همه بخش های سیاست گذار و منابع مالی وزارت خانه را در این ستاد جمع‌بندی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه باید با اتحادیه‌ها و اصناف نشست داشته باشیم  و تمام تلاشمان را بکنیم که تولید و کشاورزان کمتر صدمه ببیند، اظهار کرد: با  این همکاری مشترک با اصناف و اتحادیه ها، می توانیم منابع حمایتی مان را به سمتی ببریم که در بخش های کشاورزی، صنعت دام، طیور اتفاقی رخ ندهد.

خاوازی در ادامه گفت: روز شنبه یا یکشنبه نیز خبرهای خوبی را در خصوص واکسن منتشر خواهیم کرد. موسسه واکسن و سرم سازی رازی زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی است و کارهای ارزنده ای در زمینه واکسن شده و  خبرهای خوبی برای مردم داریم.

 وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه برنامه هایی در حوزه فرآوری و صنایع تبدیلی دارید، تصریح کرد: یکی از مواردی که از آن غفلت کردیم، صنایع تبدیلی و  بسته بندی است. شناسایی حلقه های تاثیر گذار در این بخش از برنامه هایی است که در دستور کار قراردادیم و فعال‌سازی آن نیز با جدیت دنبال خواهد شد.

سیستم یکپارچه بخش کشاورزی راه اندازی می شود

 خاوازی گفت: نحوه جمع آوری اطلاعاتمان به صورت سنتی است و برخی مواقع  تولید صرفا تخمین زده می شود. برنامه ای در دستور کار داریم که بتوانیم با استفاده از سیستم های جدید سنجش از راه دور، اپلیکیشن ها و نرم افزار ها سطح زیر کشت را به صورت آنلاین و با استفاده از عکس های ماهواره ای بدست آوریم و سیستم یکپارچه بخش کشاورزی را راه اندازی کنیم. سیستم یکپارچه کشاورزی می تواند آمار دقیقی از بخش کشاورزی در اختیار متولیان امر قرار دهد.

تکلیف مرغ لاین را دوساله مشخص می‌کنیم

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برای  احیای مرغ چه برنامه هایی دارید، گفت: حدود 40 یا50 سال است که در کشور از مرغ لاین غفلت شده است. زیرا در گذشته بحث تحریم ها مطرح نبود و ارتباطات خوبی نیز داشتم. اما شرایط در حال حاضر متفاوت است. به همین دلیل  به محض ورود به وزارت خانه برای این موضوع مجری تعیین خواهیم کرد و طی یکسال و نیم آینده حداکثر دو سال تکلیف مرغ لاین را برای همیشه مشخص خواهیم کرد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: مرغ لاین سرمنشا ژنتیکی نژاد مرغ گوشتی است و اهمیت زیادی دارد. هر قطعه از مرغی لاین تقریبا منبع  تولید حدود  430 تن گوشت مرغ است.

 برنامه خودکفایی در بذور صیفی و سبزی 

 خاوازی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برای کاهش وابستگی در بذور صیفی و سبزی چه برنامه هایی دارید، گفت: خوشبختانه با اقداماتی که پژوهشگران ما انجام داده اند، 99.4 درصد در بذور زراعی خودکفا هستیم. بنابراین در تامین بذر گندم، جو، سوی، کنجد و بسیاری دیگر از بذور مورد نیاز کشاورزان مشکلی وجود ندارد. مشکل اصلی ما بذر صیفی و سبزی، چغندر قند و پنبه است.

 وی در پایان گفت: در حال حاضر خود اتکایی در بذر سبزی و صیفی 2 درصد است که  قصد داریم با کمک شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی تا پایان دولت این خود اتکایی را به حداقل 20 درصد برسانیم و ریل گذاری خوبی انجام دهیم. بنابراین برای خودکفایی این بذور نیز برنامه هایی در دستور کار داریم.