قیمت میوه در منطقه 19تهران

قیمت‌ میوه‌ها در بازار طی روزهای گذشته و پس از ایام عید، رشد زیادی یافته و میوه‌های به اصطلاح ضدکرونا هم با 6 برابر قیمت به فروش می‌رسد. 

اخبار اقتصادی- در حالی که میوه در بازار فراوان و شاید در هر محله چندین میوه‌فروشی با تنوع فراوان میوه‌ها وجود دارد و به دلیل شیوع ویروس کرونا یا کووید 19 و گذشتن ایام عید که تب و تاب خرید میوه کمتر شده، افزایش قیمت میوه کمی تعجب‌برانگیز است. 

 قیمت هر کیلوگرم لیموترش به 45 هزار تومان،  لیموشیرین  28 هزار تومان و سیر خام 17 هزار تومان و سیر خشک 50 هزار تومان رسیده است. اینها همان میوه‌های به اصطلاح ضد کرونایی هستند که قیمت‌های آنها نجومی رشد کرده است. 

در بین مردم با توجه به اطلاعات شبکه‌های مجازی چنین رایج شده که این میوه‌ها خاصیت گرمی دارند و می‌تواند در مقابل ویروس کرونا مفید باشد. 

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی هم تأیید می‌کند که این میوه‌های به اصطلاح ضد کرونایی 6 برابر قیمت در بازار فروخته می‌شود. قیمتی که اکنون در بازار است بسیار گران‌تر از قیمت تمام شده آنها است، البته قیمت سایر میوه‌ها هم بسیار گران شده است.

زمانی که از کارگر درباره دلیل افزایش قیمت‌ها می‌پرسم، توپ را به زمین میدان مرکزی میوه و تره‌بار می‌اندازد و می‌گوید آنها به ما گران می‌فروشند و مغازه‌داران تنها مجاز هستند که بر اساس فاکتوری که خریده‌اند، 30 درصد روی قیمت میوه‌ها بکشند. 

وی ادامه می‌دهد که قیمت‌ها در میدان میوه و تره‌بار تهران نوسان زیادی دارد، یعنی میوه‌ها از ساعت 3 صبح تا آخر شب در آنجا با انواع قیمت‌ها به صورت عمده به فروش می‌رسند و مغازه‌داران سطح شهر بر اساس قیمتی که خریده‌اند، تنها 30 درصد به این قیمت‌ها اضافه می‌کنند.

این مسؤول در عین حال اعتراف می‌کند که قیمت میوه در سطح مغازه‌های شهر حتی 200 متر به 200 متر هم متفاوت است، اما همچنان روی خواسته خود اصرار دارد که ریشه این گرانی در نوسان قیمت میدان مرکزی میوه و تره‌بار نهفته است.

اما آنچه این مسؤول می‌گوید همه واقعیت‌ها نیست، چرا که نوسان قیمت در سطح شهر بسیار بالا است، مغازه داران به دلایل مختلف از طریق نوسان قیمت خرید و پرداخت اجاره گران، بالا بودن فساد میوه‌ها، قیمت کرایه‌ها، قیمت‌ها را بالا می‌برند. به طوری که در برخی مواقع قیمت در جنوب شهر تا شمال شهر به دو برابر می‌رسد.

زمانی که از رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی می‌پرسیم، اگر شما در همان مصوبه 30 درصدی خود نظارت کنید و اجازه ندهید، قیمت‌ها را بی‌دلیل افزایش دهند، طبیعتا مغازه‌داران در زمان مناسبی به میدان میوه و تره‌بار مراجعه می‌کنند و با قیمت کمتری خریداری خواهند کرد که در آن صورت هم حاشیه سود آنها حفظ می‌شود و هم اینکه مردم با قیمت مناسب‌تری خواهند خرید، وی پاسخ می‌دهد: چرا ما از میدان مرکزی میوه و تره‌بار شروع نکنیم؟ بنابراین آنچه مشخص است مسؤولان به جای انجام وظایف در حیطه خودشان با فرافکنی و انداختن توپ در زمین بازی دیگران می‌خواهند دیگران را مقصر جلوه دهند و نتیجه افزایش قیمت‌هایی می‌شود که بر اساس همه فاکتورها انتظار کاهش قیمت باید داشته باشیم. 

میدان مرکزی میوه  تره‌بار تهران در اتوبان آزادگان و جنوبی‌ترین نقطه تهران واقع شده است. روزانه شاید صدها تن میوه از کشور میدان مرکزی میوه این مکان از شهرهای مختلف می‌آید و از آنجا به صورت مویرگی به شهرهای دیگر و شهر تهران توزیع می‌شود.

مغازه‌داران میوه‌های خود را به صورت عمده طبق فاکتور از آنها خرید می‌کنند و بر اساس مصوبه باید 30 درصد به این قیمت‌ها اضافه کنند، اما در عمل هیچ وقت چنین نمی‌شود.

گزارش میدانی از منطقه 19 تهران حاکی است که قیمت میوه‌ها به این شرح است:

میوه (کیلوگرم) قیمت (تومان)
لیمو ترش میناب 45000
سیب خشک 50000
لیمو شیرین 28000
سیر خام 17000
موز 18000
پرتقال تامسون 7500
سیب زرد 8500
سیب قرمز 7000
پرتقال  7000
چغاله بادام (نیم کیلو) 10000
گوجه سبز (نیم کیلو) 20000
بادمجان  5500
کدوی سبز 5500
هویج 3500
فلفل دلمه 12000
کلم قرمز 3500
کلم سفید 2500
لوبیا سبز  9000
شلغم 5000
کاهو 5500
باقالی 4000
کیوی 10000
پیاز 7500
سیب زمینی 6000
گوجه فرنگی 6500
خیار 5500

مشاهدات عینی نشان می‌دهد که خریداران میوه تقریبا کمتر شده‌اند. اکثر خریداران بیشتر دنبال مایحتاج ضروری مانند سیب زمینی، پیاز و گوجه هستند، اما این همچنان جای سوال است که با وجود کاهش نسبی تقاضا برای میوه، قیمت‌ها بالا رفته است.

علی روشندل یکی از خریداران گفت: قیمت‌ها گران است و قدرت خرید مردم کمتر شده است. بنابراین ترجیح می‌دهیم بیشتر کالاهای ضروری و مورد نیاز روزانه را خریداری کنیم تا میوه.