جهش تولید با اعطای تسهیلات کم بهره محقق می شود

پیمان پورنصیری ضمن انتقاد از رویه فعلی در کشور و اعطاء تسهیلات بالا با نرخ سود 18 درصد به تولیدکنندگان، تحقق شعار جهش تولید را در گرو دادن وام‌های کم بهره به آنان دانست و اظهار داشت: وضع آیین‌نامه‌های متعدد مشکلات و دردسرهای زیادی را برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند.

اخبار اقتصادی- نایب رئیس اول کمیسیون حقوقی و قضایی خانه صمت ایران از جمله مهم‌ترین مؤلفه‌ها‌یی که می‌تواند باعث تحقق جهش تولید شود را وجود نگاه تولید‌محور در بین دستگاه‌های دولتی خواند و عنوان کرد: در حال حاضر نهادها و دستگاه‌های دولتی کشورمان به صورت شعاری به تولید نگاه می‌کنند و در این حوزه عمل‌گرا نیستند.

پورنصیری شیوع کرونا در کشور و نوع عکس‌العمل تولیدکنندگان و صنعتگران کشورمان به این بحران عظیم را برشمرد و تصریح کرد: اگر چرخ تولید در همان روزهای اولیه‌ای که شاهد موج سنگین شیوع این بیماری در اقصی نقاط کشور بودیم تعطیل می‌شد بدون شک کشور نیز نمی‌توانست در برابر این بیماری مقاومت کند.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان عرصه تولید کشور را در شرایط بسیار دشوار اپیدمی کرونا ترک نکردند و در میدان جهاد اقتصادی باقی ماندند ابراز داشت: از مسئولان و دستگاه‌های دولتی انتظار داریم تولیدکنندگان را به عنوان خط مقدم جنگ اقتصادی از بسیاری از پرداخت‌ها معاف کنند تا شرایط تحقق شعار جهش تولید فراهم شود.

نایب رئیس اول کمیسیون حقوقی و قضایی خانه صمت ایران وضع مشوق‌های قانونی برای تولیدکنندگان با قابلیت اجرایی شدن را امری لازم و ضروری خواند و اظهار داشت: گاهی اوقات دولت و دستگاه‌های تابعه آن بخشنامه‌هایی را وضع می‌کنند که نه‌تنها در امر تولید تسهیل کننده نیستند بلکه دست و پا گیر هم هست.

پورنصیری اعمال معافیت تولیدکنندگان از برخی پرداخت‌ها و سپس وضع بندها و آئین‌نامه‌هایی در ذیل آن را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه عمل مذکور در امر تولید اخلال ایجاد می‌کند گفت: گاهی شمار این بندها و تبصره‌ها آنقدر زیاد می‌شود که دیگر معافیت اولیه شامل حال تولیدکننده نمی‌شود و منفعتی به وی تعلق نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه برای تحقق شعار جهش تولید باید بندها، تبصره‌ها و آئین‌نامه‌های دست و پا گیر برداشته شود خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم در این شرایط سخت شیوع ویروس کرونا در کشور باید از منابع صندوق ذخیره ارزی به واحدهای تولیدی کمک شود تا آن‌ها بتوانند با دریافت تسهیلات کم بهره به فعالیت خود ادامه دهند.

نایب رئیس اول کمیسیون حقوقی و قضایی خانه صمت ایران با تأکید بر اینکه تولیدکننده با تسهیلات 18 درصدی قادر به گذراندن امور خود نیست و عایداتی هم نصیب وی نمی‌شود افزود: پول و سرمایه‌های سرگردان به جای تزریق در تجارت‌های آن‌چنانی باید به عرصه تولید وارد شده و در اینجا سرمایه‌گذاری شود.