همسان سازی 90درصدی حقوق بازنشستگان

 اکبر افتخاری رئیس صندوق بازنشستگی کشوری در نشست خبری که امروز (سه‌شنبه دوم اردیبهشت ماه) برگزار شد، اظهار کرد: اقدامات مربوط به بازنشستگان را از پایان سال گذشته آغاز کردیم تا آن‌ها در حوزه رفاهی، وضعیت اقتصادی، خرید و معیشت مشکلی نداشته باشند.

اخبار اقتصادی- وی بیان کرد: توسعه وضعیت اقتصادی بازنشستگان شامل حقوق ، درمان تکمیلی و امکانات رفاهی آن‌ها می‌شود و در این زمینه اقدامات خوبی در حال انجام است و برخی از اقدامات اجرایی شده و برخی دیگر هم در روز‌های آتی اجرایی خواهد شد.

افتخاری با بیان اینکه برای افزایش قدرت خرید بازنشستگان برنامه ریزی‌ شده است، گفت:  برنامه داریم که از طریق توسعه طرح‌ها و استفاده از توان صندوق و شرکت‌های تابعه قدرت خرید بازنشستگان را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه قصد داریم که سبد ۳۰ تا ۴۰ درصدی را برای افزایش توان اقتصادی بازنشستگان در نظر بگیریم، افزود: اقدامات مستقیم و غیر مستقیمی را در حوزه توسعه رفاهی زندگی بازنشستگان انجام خواهیم داد.

رئیس صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به انجام ۵ تفاهم برای رفاه بازنشستگان، ادامه داد: شرایطی را ایجاد کردیم که بازنشستگان در هر سال ۳ بار وام یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی برای خرید از فروشگاه رفاه داشته باشند، ۲۱.۵ درصد تخفیف در فروشگاه پگاه برای آن‌ها تخصیص دادیم و با فروشگاه افق کوروش تفاهم شده تا تخفیف‌هایی را برای بازنشستگان در نظر گیرد.

وی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده برای خرید بیمه نامه توسط بازنشستگان، افزود: تصمیمات مناسبی برای خرید بیمه نامه برای بازنشستگان اتخاذ شده تا آن‌ها از تخفیفات مناسبی برخوردار شوند و یا به صورت قسطی بتوانند بیمه نامه خود را خریداری کنند.

افتخاری افزود: در فروشگاه کفش ملی ۱۵ درصد تخفیف برای بازنشستگان در نظر گرفته شد تا بتوانیم در سبد معیشتی بازنشستگان وضعیت مناسبی ایجاد کنیم.

رئیس صندوق بازنشستگی کشوری تصریح کرد: موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان چند سالی است که در حال اجراست. از اواخر سال گذشته رایزنی‌ها را آغاز کردیم و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیری های لازم را انجام داد و بودجه‌ای که برای همسان سازی در سال گذشته در نظر گرفته شده بود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود، اما برای امسال این رقم به ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

افتخاری بیان کرد: ۱۵ درصد افزایش حقوق طبق مصوبه قانونی بر حقوق بازنشستگان اعمال می‌شود. همچنین از منبع همسان سازی افزایشی خواهند داشت، اما افرادی که از سقف حقوق بالاتر دریافت می‌کنند، همسان به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، همچنین اشخاصی که سنواتشان کامل باشد از منابع همسان سازی بر حقوقشان افزود می‌شود و اگر سنواتشان ناقص باشد از حقوقشان کسر می‌شود.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد بازنشستگان مشمول همسان سازی شده‌اند، افزود: مکاتباتی با رئیس سازمان برنامه و بودجه داشتیم که ۱۰ درصد دیگر هم مشمول این طرح شوند.