تامین عدالت اجتماعی با واگذاری سهام شرکت های دولتی

صالح رئیس سازمان خصوصی سازی در خصوص فرآیند واگذاری سهام شرکت های دولتی از طریق"ای.تی.اف" تصریح کرد: در روش جدید واگذاری، شرکت‌های دولتی از طریق‌ای تی اف (صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس) واگذار می‌شوند.

اخبار اقتصادی- او افزود: برای اولین بار است که صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله به کار گرفته می‌شود و ما اجازه تاسیس صندوق را از مجلس در قانون بودجه ۹۹ گرفته ایم و مصوبات آن به تصویب هیئت وزیران رسیده و اساسنامه آن هم  ابلاغ شده است.

رئیس سازمان خصوصی سازی ادامه داد: هدف از واگذاری به این صورت گسترش مالکیت عموم در بازار سرمایه به منظور تامین عدالت اجتماعی و تشویق مردم به پس انداز و سرمایه گذاری برای بهبود سرمایه هایشان با هر میزان سرمایه حتی خرد است. در این روش سرمایه گذاری هر فرد با سرمایه ۲ میلیون تومانی وارد بازار شود.

او گفت: در روش واگذاری از طریق صندوق سرمایه گذاری، ما سهام به مردم نمی‌دهیم بلکه واحد و یا یونیت می‌دهیم، چون وقتی صندوق شکل بگیرد بلوک مدیریت سهام به آن تخصیص می‌یابد که دارای مزیت مشارکت بهتر در تعیین هیئت مدیره و مدیریت است و هر فرد می‌تواند تا ۲ میلیون تومان واحد بخرد.  اگر بیشتر بخواهد باید صبر کند تا مهلت واگذاری تمام شود و آنوقت بدون تخفیف و بر اساس قیمت تابلو اقدام کند. 

معاون وزیر اقتصاد افزود: هر صندوق هم ترکیبی از چند شرکت است که ما بهترین شرکت هایمان را انتخاب می‌کنیم تا ریسک سرمایه گذاری مردم پایین‌تر بیاید.

صالح گفت: در بحث قیمت گذاری، متوسط قیمت سهام شرکت‌ها را در یک ماه قبل از آگهی پذیره نویسی با ۲۰ درصد تخفیف در نظر می‌گیریم.

او افزود: چنین صندوقی نیاز به بازارگردانی دارد برای همین قیمت هر واحد که ۱۰ هزار تومان در نظر گرفته شده به علاوه ۵۰۰ تومان محاسبه می‌شود که این ۵۰۰ تومان همان رقمی است که صرف بازارگردانی می‌شود.

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: اساسنامه و امیدنامه صندوق به زودی در کدال بورس منتشر خواهد شد و مردم با مطالعه آن می‌توانند اقدام به خرید کنند.

او با تاکید بر این که واحد‌ها فقط به افراد حقیقی واگذار می‌شود گفت: در گام اول پذیره نویسی با کد ملی افراد و به صورت غیر حضوری صورت خواهد گرفت و بعد از آن کد بورس برای کسانی که کد بورسی ندارند صادر خواهد شد.

صالح در پاسخ به این سوال که آیا برای پذیره نویسی نیازی به کد بورسی است یا خیر گفت: در گام اول برای اینکه ممکن است برخی افراد کد بورسی نداشته باشند برای عدم تضییع حقوق افرادی که کد بورسی ندارند از همه با کد ملی منحصر به فرد پذیره‌نویسی می‌شود و افراد می‌توانند با همان کد ملی و بدون نیاز به مراجعه حضوری وارد سامانه صندوق مورد نظر شوند و ۲ میلیون تومان را ثبت سفارش کنند و این فرصت داده می‌شود که تا زمان تشکیل بلوک صندوق کد بورسی گرفته شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با این روش علاوه بر کمک به مردم این ماهیگیری را یاد داده ایم که از طریق بازار سرمایه، دارایی خود را پس انداز کنند.