هجوم دوباره ی ملخ ها به کشور

محمدرضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات درباره آخرین وضعیت مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی اظهار کرد: بنابر آخرین آمار، تاکنون در سطحی معادل ۱۰۸ هزار و ۴۳۳ هکتار در ۶ استان جنوبی مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی صورت گرفته است.

اخبار اقتصادی- او با اشاره به اینکه استان سیستان‌وبلوچستان با ۴۲ هزار و ۷۶۶ هکتار بیشترین آمار مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی را به خود اختصاص داده است، افزود: استان‌های هرمزگان با ۳۳ هزار و ۷۶۰ هکتار، بوشهر ۱۴ هزار و ۷۰۰ هکتار، فارس ۱۰ هزار و ۱۴۰ هکتار، خوزستان ۶ هزار و ۱۷ هکتار و جنوب کرمان یک هزار و ۵۰ هکتار در رده‌های بعدی مبارزه قرار دارند.

 

میر از ورود حجم گسترده آفت ملخ صحرایی طی روز‌های آتی به کشور خبر داد و گفت: بنابر هشدار سازمان فائو، حجم گسترده‌ای از آفت ملخ صحرایی از سمت عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عمان، کویت و کشور‌های حاشیه خلیج فارس طی ۵ تا ۶ روز آینده وارد کشور می‌شود و ۱۰ - ۱۵ روز بعد هم به صورت متوالی ورود این آفت را به کشور خواهیم داشت.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات ادامه داد: بنابر بررسی‌های صورت گرفته طی روز‌های آتی حجم گسترده‌ای ملخ صحرایی از سمت استان خوزستان وارد کشور می‌شود و رفته رفته به  استان‌های هرمزگان، سیستان ‌وبلوچستان و به بخش‌هایی از جنوب کرمان سرایت می‌کند.

حجم مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی به بالای یک میلیون هکتار می‌رسد

او با اشاره به اینکه کمبودی در تامین آفت کش و سموم مورد نیاز علیه آفت ملخ صحرایی وجود ندارد، بیان کرد: با وجود ورود دسته‌جات میلیاردی ملخ طی روز‌های آتی به کشور، امکانات مورد نیاز و هماهنگی‌های لازم با بخش‌های مختلف صورت گرفته است که امیدواریم همانند سال گذشته با مبارزه مطلوب علیه آفت، خسارتی به باغات و مزارع وارد نشود.

میر با اشاره به اینکه حجم و تراکم آفت ملخ صحرایی چند برابر سال گذشته است، اظهار کرد: سال گذشته ورود دسته‌جات ملخ صحرایی به کشور چند ده میلیونی بود، در حالی که امسال بالای یک‌میلیارد است که با این وجود پیش‌بینی می‌شود سطح مبارزه علیه این آفت به بالای یک میلیون هکتار برسد.

کمبودی در زمینه تخصیص اعتبار برای مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی نداریم

میر درباره آخرین جزئیات تخصیص اعتبار به آفت ملخ صحرایی گفت: مهر سال گذشته مکاتباتی در خصوص تخصیص اعتبار برای مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی صورت گرفت که در نهایت سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی اختصاص یافت و قرار است ۶۵ میلیارد تومان مابقی در فاز دیگر پرداخت شود.

به گفته سخنگوی سازمان حفظ نباتات ، هم اکنون دولت ۳۰ میلیارد تومان دیگر برای مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی مصوب کرده است که پرداخت آن صورت می‌گیرد.

این مقام‌مسئول با اشاره به اینکه سازمان مدیریت ملزم به پرداخت اعتبارات است، بیان کرد: تاکنون سازمان حفظ نباتات در خصوص مبارزه علیه آفت صحرایی مشکلی از لحاظ کمبود اعتبار نداشته است که البته امیدواریم از این به بعد هم، کم کاری در خصوص مشکلات مالی نداشته باشیم.

او با انتقاد از کم کاری کشور‌های عربی در خصوص مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی گفت: در روز‌های پایانی سال گذشته در جلسه ویدیو کنفرانس کشور‌های عضو سواک مطرح کردیم که بنابر گزارش‌های اعلامی از سوی کشور‌های عربستان سعودی، امارات، عمان و یمن کم کاری‌هایی در زمینه مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی به علت کمبود منابع کشاورزی صورت می‌گیرد که از دبیر کمیسیون فائو خواستار رسیدگی به این موضوع شدیم‌ چرا که از لحاظ پروتکل‌های قانونی کمبود منابع کشاورزی دلیل نمی‌شود که کشور‌ها مبارزه مناسبی را انجام ندهند.

میر در پایان تصریح کرد: با توجه به اعتراضاتی که در خصوص کم کاری کشور‌های عربی داشتیم، امیدواریم ترتیب اثری داده شود؛ چرا که کشور‌ ایران عضو سواک است و به نوعی دروازه ورودی است و اگر سایر کشورها به درستی مبارزه نکنند، حجم بیشتری از این آفت وارد کشور ما می‌شود.