خطر "قحطی" در راه است

همه‌گیری ویروس کرونا، زنجیره‌های عرضه را برای تمام کالاها و در سراسر جهان مختل کرده است. در چند روز اخیر، این اختلال و آشفتگی روند عرضه و تقاضا خود را در ماجرای سقوط قیمت نفت به محدوده منفی نشان داد. حالا نیز سازمان ملل متحد اعلام کرده است که به دلیل اختلال در زنجیره عرضه جهانی، جهان در معرض خطر قحطی «در ابعاد تاریخی» قرار دارد.  

اخبار اقتصادی- "دیوید بیزلی" رئیس برنامه غذای جهانی می‌گوید: «سال ۲۰۲۰ در حال تبدیل شدن به بدترین سال از نظر ناامنی شدید غذایی در ۶ دهه گذشته است. برای پرهیز از فاجعه باید به سرعت دست به کار شد.» 

در گزارش جدید برنامه غذای جهانی وابسته به سازمان ملل متحد، آمده است: «شمار کسانی که از گرسنگی رنج می‌برند، ممکن است که دو برابر شود و از ۱۳۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۲۵۰ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ افزایش یابد.» 

بر اساس این گزارش، مردم ۱۰ کشوری که جنگ‌زده یا دچار بحران اقتصادی و تبعات تغییرات اقلیمی هستند، بیشتر در معرض این خطر قرار دارند.  

چهارمین گزارش سالانه جهانی درباره بحران آذوقه به خصوص وضعیت در یمن، کنگو، افغانستان، ونزوئلا، اتیوپی، سودان جنوبی، سودان، سوریه، نیجریه و هائیتی را شکننده می‌داند.  

سازمان ملل هشدار داده است که تاثیرات اقتصادی ویروس کرونا ، وضعیت وخیم امنیت جهانی غذا را بدتر می‌کند.  

«عارف حسین»، اقتصاددان ارشد در برنامه غذای جهانی(WFP) می‌گوید: «کووید-۱۹ برای میلیون‌ها نفری که همین حالا نیز در بحران هستند، یک فاجعه است. برای میلیون‌ها نفر دیگری که تنها در صورت دریافت دستمزد می‌توانند غذا بخورند، این یک ضربه چکشی است.» 

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، آفریقا منطقه‌ای است که با درگیری ۷۳ میلیون نفر با گرسنگی، شدیدترین ضربه را می‌خورد. بعد از آن نیز خاورمیانه با ۴۳ میلیون نفر جمعیت در معرض خطر، سپس آمریکای لاتین با ۱۸.۵ میلیون نفر و اروپا با نیم میلیون نفر قرار دارند.

دیوید بیزلی، رئیس WFP نیز می‌گوید: «در گفت‌وگوهای زیادی با رهبران جهان در ماه‌های گذشته، پیش از آنکه ویروس کرونا پیدا شود، گفته بودم که به دلایل مختلفی سال ۲۰۲۰ می‌تواند بدترین سال بحران انسانی از زمان جنگ جهانی دوم باشد.»