راه‌حل سرمایه‌گذاری موفق بورسی

حسن خدابخش در برنامه صبحی دیگر شبکه آموزش سیما گفت: سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه امری تخصصی است و چنانچه افراد تخصص و دانش لازم در این زمینه را داشته باشند می‌توانند بطور مستقیم در آن سرمایه‌گذاری کنند. اما سازمان بورس به سرمایه‌گذاران غیر حرفه‌ای توصیه می‌کند از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری ، سبد گردان‌ها و یا مشاورین حرفه‌ای به بورس وارد شوند.

اخبار اقتصادی- وی با اشاره به لزوم لحاظ احتیاط برای افراد ناآشنا به دانش سرمایه‌گذاری افزود: سازمان بورس و مجموعه  بازار  سرمایه برای افرادی که تخصص لازم در زمینه سرمایه‌گذاری بورسی ندارند ابزارهایی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری و یا در صورت وجود سرمایه‌های کلان‌تر، استفاده از ظرفیت سبدگردان‌ها را در نظر گرفته است.

این مقام مسئول استفاده از شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری را راهکار دیگر پیش روی افراد عنوان کرد و ادامه داد: همه این شرکت‌ها مجوزهای لازم را از سازمان بورس دریافت کرده‌اند و صحه‌گذاری لازم توسط متولی بازار سرمایه برای این نهادهای تخصصی صورت گرفته است. حتماً به مجوز این شرکت‌ها برای استفاده از ظرفیت آنها دقت لازم صورت گیرد چرا که ممکن است برخی افراد بدون داشتن مجوز اقدام به انجام این کار حرفه‌ای کنند که مورد تایید سازمان نخواهد بود.

راه‌حل سرمایه‌گذاری موفق بورسی

خدابخش حجم نقدینگی و رکود حاکم بر سایر بخش‌های اقتصادی را عامل اقبال عمومی به  بورس  در سال‌های اخیر ارز یابی کرد و توضیح داد: رکود حاکم بر بازار های رقیب همچون مسکن، ارز و طلا سبب افزایش نقدینگی در بازار سرمایه شده است. افراد مایلند در بورس سرمایه‌گذاری کنند اما باید نکات اساسی را نیز مد نظر قرار دهند. یکی از این موارد این است که حتماً در انتخاب شرکت‌هایی که می‌خواهند سهام آن را خریداری کنند دقت لازم داشته باشند و عملکرد آنها را مورد ارزیابی قرار دهند. بطور کلی اگر بخواهیم در بازار سرمایه فعالیت کنیم باید به سودآوری شرکت‌ها دقت و بررسی کنیم آیا شرکت برای تولید، فروش و رونق در آینده برنامه‌ای دارد؟

وی افزود: همان طور که افراد در خرید یک کالا دقت لازم را برای ارزیابی کیفیت آن انجام می‌دهند باید این وسواس را در سرمایه‌گذاری بازار سهام نیز داشته باشند. چنانچه افراد زمان لازم برای این نوع بررسی‌ها را ندارند، توصیه می‌شود از واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند. این صندوق‌ها به‌صورت تخصصی و حرفه‌ای مدیریت می‌شوند و مجوزهای لازم از سازمان بورس را نیز دارند.

دو عامل اثرگذار و جدایی ناپذیر در سرمایه گذاری

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس توجه به دو عامل ریسک و بازده را در سرمایه‌گذاری ضروری خواند و عنوان کرد: همواره عوامل مختلفی در یک سرمایه‌گذاری دخیل هستند بعضی از این عوامل ممکن است مربوط به همان شرکت مورد انتخاب باشد و برخی نیز به بازارهای جهانی مربوط باشد. مثلاً اینکه به یک باره قیمت نفت بر اثر شیوع ویروس کرونا پایین بیاید در اراده یک شرکت خاص که در این زمینه فعالیت می‌کند، نیست.

خدابخش سرمایه‌گذاری روی مجموعه‌ای از دارایی‌های مالی را راهکاری منطقی دانست و افزود: همواره افزاد باید سرمایه‌گذاری را به‌صورت متنوع انجام دهند. به این دلیل که اگر تمام پول را در یک شرکت سرمایه‌گذاری کنند و آن شرکت با مشکل مواجه شود، گریبان سرمایه آنها را نیز خواهد گرفت. بنابراین بهتر است سرمایه‌گذاری در سهام چند شرکت مختلف صورت گیرد. افراد می‌توانند دارایی را در مجموعه‌ای از ابزارها سرمایه‌گذاری کنند. مثلاً بخشی از پول را در ابزاری مثل اوراق خزانه اسلامی که دارای بازدهی ثابت است سرمایه‌گذاری کنید.

وی درخصوص ساز و کار کسب درآمد از طریق بورس گفت: چنانچه افراد در سهام سرمایه‌گذاری کنند از دو محل می‌توانند کسب درآمد کنند، نخست از محل بازدهی و رشد سهام و دیگری از طریق خریداری سهم به منظور شرکت در مجامع سالانه شرکت‌ها. در این مجامع عملکرد سالانه شرکت مورد بررسی قرار می‌گیرد و چنانچه سودی از محل فعالیت حاصل شده باشد با تصمیم گیری مجمع بخشی از این سود بین سهامداران تقسیم می‌شود.

خدابخش به سوال آیا با سرمایه خُرد به بورس بیاییم؟ پاسخ داد: بازار سرمایه محل پول‌هایی است که برای موارد ضروری زندگی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. بنابراین اگر شما مازاد پس اندازی دارید که برای خرید خودرو ، خرید مسکن و برای رفع سایر نیازهای ضروری به آن احتیاج ندارید، بازار سرمایه محل مناسبی برای حضور سرمایه مازاد است. بورس نشان داده در بازه‌های بلند مدت بازدهی خوبی نسبت به سایر بازارها داشته است. البته باید همواره سرمایه‌گذاران چه در دوران رکود و چه در دوران رونق وسواس لازم جهت سرمایه‌گذاری را داشته باشند تا بتوانند منتفع شوند.