شرکت‌های موجود در سبد سهام عدالت

روز گذشته حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب شب گذشته (۹ اردیبهشت) در ابلاغیه‌ای با درخواست دولت برای آزادسازی سهام عدالت موافقت کردند.

اخبار اقتصادی- به دنبال این ابلاغیه علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی سازی درباره موافقت رهبر انقلاب مبنی بر آزاد سازی سهام عدالت اظهار کرد: اولین دستاورد آزادسازی سهام عدالت با ابلاغ مقام معظم رهبری این است که مردم ۲ گروه تقسیم می‌شوند.

به گفته رئیس سازمان خصوصی سازی از امروز مشمولان می‌توانند با استفاده از کد ملی خود به سامانه سهام عدالت www.samanese.ir مراجعه کنند و سهام شرکت‌های سهام عدالت را به مالکیت خود در بیاورند.

با آزاد سازی سهام عدالت برای بیشتر افراد سوال ایجاد شده است که سهام عدالت اختصاص \یدا کرده به هر فرد چه میزان و متعلق به کدام شرکت های حاضر در بورس است. مطابق گزارش سازمان خصوصی‌سازی در اسفندماه ۱۳۹۸، ارزش روز شرکت‌های حاضر در پورتفوی سهام عدالت بیش از ۲۳۹۷ هزار میلیارد ریال است.

براین اساس برای مشمولان دهک‌های اول و دوم درآمدی سهام عدالت معادل ۱۰ میلیون ریال تعیین شد و برای سایر افراد مبلغ ۵۳۲۰ ریال سهام عدالت اختصاص پیدا کرد. با توجه به افزایش ۹ برابری ارزش پورفوی سهام عدالت تا انتهای سال ۹۸، ارزش سهام یک میلیون تومانی به ۹ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.در واقع، ارزش سهام ۶ میلیون نفری که در قالب دهک‌های اول و دوم درآمدی شناسایی شده‌اند، حدود ۹ میلیون تومان و برای سایر دهک‌ها حدود ۴.۵ میلیون تومان خواهد بود».

دوره تقسیط پرداخت بهای سهام عدالت برای مشمولان ۱۰ سال در نظر گرفته شده است و دوره پرداخت آن از تاریخ ۹۵/۱/۱ تا پایان نیمه اول سال ۹۵ در نظر گرفته شد.

در ابتدا ۶۰ شرکت در پرتفوی سهام عدالت حضور داشتند، اما به دلیل آنکه مجموع وجوه حاصل از سود سهام شرکت‌ها تا سال ۹۵ کفاف تسویه ارزش سهام ۶۰ شرکت را نمی‌داد، سازمان خصوصی سازی ۴۹ شرکت را به ارزش حدودی ۲۶ هزار میلیارد تومان در سبد سهام عدالت انتخاب کرد و ۱۱ شرکت دیگر و بخشی از سهام شرکت دخانیات را از پرتفوی سهام عدالت خارج کرد.

در حال حاضر ارزش روز سهام عدالت بیش از ۲۳۹۷ هزار میلیارد تومان است که از میان آن‌ها ۳۵ شرکت بورسی و ۱۴ شرکت غیر بورسی هستند.

فهرست شرکت‌های بورسی پورتفوی سهام عدالت به همراه ارزش بازار، ارزش سهام تخصیص‌یافته به سهام عدالت و نیز میانگین ارزش معاملات روزانه سهام آنها طی سه ماه گذشته (برای ایجاد درکی از میزان نقدشوندگی سهام شرکت‌ها) در قالب قالب جدول زیر آمده است:

سهام عدالت

سهام عدالت