جایگزینی یک ارز جهانی جدید به جای دلار

 وانگ ژنیینگ، مدیرعامل بورس شانگهای، می‌گوید: پس از پایان یافتن بحران کرونا، سلطه دلار بر بازار جهانی، به خاطر سیاست پایین نگه داشتن نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا، مشکلات زیادی را برای بسیاری از کشورها ایجاد خواهد کرد.

اخبار اقتصادی - وی هشدار داد: پس از اتمام پاندمی کرونا ، جهان به یک ارز جدید برای مبادلات خود، نیاز دارد.

در قالب اجرای برخی سیاست‌های محرک اقتصادی برای مقابله با تبعات شیوع ویروس کرونا، کشورهای توسعه یافته،  به عنوان بخشی از تلاش خود به سمت پایین آوردن نرخ بهره، روی آوردند و این در حالی است که پیش از بحران کرونا هم نرخ بهره‌ها پایین بود.

به همین دلیل، بسیاری از کشورهای اروپایی و ژاپن، وارد نرخ بهره منفی شدند. 

در عین حال بانک مرکزی فدرال آمریکا هم نرخ بهره دلار را به صفر تا 0.25 درصد کاهش داد.

از طرف دیگر کنگره آمریکا هم، مجوز اجرای برخی سیاست‌های انبساطی را با هدف کمک به رشد اقتصادی این کشور، تصویب کرد.

این اقدامات به کاهش ارزش دلار، منجر خواهد شد و باعث می‌شود شرکای تجاری آمریکا، بر صادرات به این کشور با مشکل مواجه شوند.

در عین حال آمریکا، می‌تواند رقابت پذیری تولیدات خود را با پایین آوردن ارزش دلار، افزایش دهد.

با توجه به آنکه، بنا به گزارش مؤسسه سویفت، دلار در حال حاضر ارز قالب بین‌المللی است و 40 دصد معاملات در سطح بین‌المللی با استفاده از این امر انجام می‌شود و 60 درصد ذخایر ارز خارجی کشورها؛ دلار است، اجرای سیاست‌های پولی از سوی بانک مرکزی فدرال آمریکا، تاثیرات قابل توجهی بر ثبات اقتصادی دیگر کشورهای جهان، می‌گذارد.

از طرف دیگر، آمریکا در حال استفاده ابزاری از دلار برای اعمال فشار سیاسی بر دیگر کشورهاست.

تحریم‌های علیه ایران و ممنوع کردن استفاده از دلار در مبادلات نفتی این کشور، نمونه بارز این رویکرد آمریکایی‌هاست.

یا به عنوان مثال شرکای تجاری کره شمالی نمی‌توانند در ازای واردات فلزات و محصولات معدنی، از این کشور به مقامات پیونگ یانگ، دلار بدهند. چرا که آمریکا تهدید کرده که دسترسی آنها را به نظام پرداخت بین‌المللی سویفت، قطع خواهد کرد. و البته تهدید مشابهی را علیه همکاری با ایران، ابراز کرده است.

در عین حال، آمریکا، در صورت بروز اختلافات سیاسی با هر کشوری به سادگی، دارایی‌های دلاری آن را مسدود می‌کند.

بنا به گفته ژنیینگ، ‌دلار به عنوان سلاحی برای آمریکا در اعمال فشار به دیگر کشورها و همچنین منبع بی‌ثباتی برای آن دسته از کشورهایی که از این ارز در حساب ذخیره ارزی استفاده می‌کنند، نمی‌تواند دیگر به عنوان ارز استاندارد بین‌المللی مورد استفاده قرار گیرد.

وی تاکید کرد که طلا ، هم ابزار ایده‌الی برای مبادلات بین‌آلمللی نیست چرا که از نظر کمیت، محدود است و نمی‌تواند نیازهای روزافزون در سطح مبادلات بین‌المللی را،  تامین کند.

به خاطر همین، جهان به یک ارز مرجع، مستقل از کشورها برای انجام مبادلات خود، نیاز دارد.

این نخستین بار نیست که موضوع ایجاد یک ارز جهانی، مطرح می‌شود چرا که چین، این ایده را در طول بحران اقتصادی سال 2008-2009 جهان نیز، مطرح کرده بود.

ژو شیائوچوآن، رئیس وقت بانک مرکزی چین، پیشنهاد کرده بود که از طریق صندوق حق برداشت مخصوص، شرایطی برای اصلاح نظام تجارت بین‌الملل فراهم شود.