با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مرز ایران و ترکیه باز می شود
 طبق اعلام روابط عمومی گمرک ایران، روسای کل گمرکات ایران و ترکیه برای حل مشکلات مرزی از طریق ویدئو کنفرانس، بر آمادگی گمرکات دو کشور برای بازگشایی مرزها با اجرای پروتکل های بهداشتی، گفت‌وگو و تاکید کردند.
 
اخبار اقتصادی - اعلام آمادگی جهت مبادله پروتکل بهداشتی به منظور بازگشایی مرز‌ها ، واردات کالا از بازارچه مرزی ساری سو، اجرای فاز سوم پروژه تیرالکترونیک e-Tir در سطح تمامی گمرکات دو کشور، تبادل برخط اطلاعات با توجه به نهایی شدن مذاکرات کارشناسی، بررسی علت عدم پذیرش کامیون‌های ترک از مرز بازرگان، استرداد اسناد حمل در مبادی بارگیری واگن‌های راه آهن به طور دقیق و خودداری از عودت آن‌ها از مقصد به سمت ایران، استعلام الکترونیکی گواهی مبدا برای کالا‌های مشمول موافقتنامه تعرفه ترجیحی PTA، پیگیری اخذ مجوز از ریاست جمهوری ترکیه در خصوص انتقال کالا‌های صادراتی ایرانی جهت ارزیابی به گمرک دوبایزید ترکیه و تبادل اطلاعات و تصاویر X-RAY در مرز‌های مشترک از محور‌های مهم مذاکرات روسای گمرکات دو کشور در این مذاکرات بود.
 
مهدی میر اشرفی رئیس کل گمرک ایران در گفت‌‎‌وگو با همتای ترکیه‌ای خود گفت: سازمان جهانی تجارت تاکید کرده که در هیچ شرایطی مرز‌های تجاری بین کشور‌ها بسته نشود، اما کرونا باعث شده بزرگترین گمرک مرزی دو کشور یعنی گمرک بازرگان مسدود شود و انتظار می‌رود با تلاش دو طرفه بتوانیم مرز را باز و همکاری‌های گمرکی و مبادلات تجاری را در مرز گوربلاغ - بازرگان از سر بگیریم تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بزرگترین مرز تجاری دو کشور بازگشایی شود.

میر اشرفی ادامه داد: برای ۲۴ ساعته کردن مرز گمرک رازی آمادگی داریم تا عملی کنیم. در شرایط کنونی مشکلات زیادی در مرز‌ها برای کامیون‌ها هست که انتظار است با دید مثبت پیگیری و رفع شود، البته تعریف مرز جایگزین برای زمانی که بازرگان بسته است، تدبیر خوبی بود تا بتوانیم از گمرک رازی و بازارچه ساری سو مبادلات تجاری را انجام و ادامه بدهیم.

میراشرفی تاکید کرد: ما انتظار داریم مرز‌های مشترک با ایران با کمک و پیگیری‌های شما بازگشایی شود همانطور که مرز‌های مشترک دیگر کشور‌ها با ترکیه باز هست و برای ما هم همان مد نظر قرار گیرد تا مرز‌ها بازگشایی شود.
 
رئیس کل گمرک ایران افزود: امیدواریم با پیگیری‌هایی که شما انجام می‌دهید این مشکلات رفع و مرز‌ها بازگشایی شود و ایران نیز اقدامات لازم را انجام خواهد داد؛ بنابراین گزارش؛ رضا تونا توراگای معاون وزیر تجارت و رئیس کل گمرک ترکیه نیز در این گفتگو از ۲۴ ساعته شدن مسیر ریلی در مرز کاپی کوی-رازی استقبال و تاکید کرد که ۲۴ ساعته شدن مسیر ریلی را بررسی خواهیم کرد و برای این کار آمادگی داریم.

وی افزود: در خصوص بازگشایی مرز‌ها هم ما پیگیری مستمر می‌کنیم و وزارت بهداشت و کشور هم باید نظر بدهند، اما تمام تلاش را خود را به عمل می‌آوریم.

رئیس کل گمرک ترکیه تاکید کرد: امیدست در آینده خبر‌های خوشی در خصوص بازگشایی مرز‌ها به شما بدهیم تا همه چیز به روال عادی برگردد.