معجزه ای در کار نیست

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به نظرات کارشناسان درباره حذف چهار صفر از پول ملی گفت: حذف چهار صفر اثری در وضعیت ماهوی اقتصاد کشور نخواهد داشت بلکه آنچه برداشت کردیم روان تر شدن مبادلات بین مردم و مجامع اقتصادی و همچنین یکی شدن زبان رسمی پولی با زبان عامیانه مردم است.

اخبار اقتصادی - وی اضافه کرد: در حال حاضر وقتی فردی وارد بانک می شود تا فیش بانکی را تکمیل کند، مجبور است بر اساس ریال عمل کند اما وقتی در یک واحد تجاری از فروشنده مواد غذایی خریدی انجام می دهد، بر اساس تومان است و بنابراین تغییر پول ملی باعث ایجاد یک زبان واحد و مشترک در جامعه می شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره مزایای حذف صفر از پول ملی اظهار کرد: این اقدام باعث کاهش هزینه های چاپ اسکناس و همچنین صرفه‌جویی در اوقات و زمان های مردم و دستگاه ها برای محاسبات مالی خواهد شد.

وی به تصویب کلیات لایحه حذف چهار صفر از پول ملی اشاره و بیان کرد: این قانون برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شده است.

حاجی دلیگانی درباره دیدگاه مخالفان حذف چهار صفر در مجلس شورای اسلامی گفت: مخالفت هایی که در این زمینه صورت گرفت خیلی جدی و مستدل نبود. موافقین نیز همچنین تأکید داشتند که حذف چهار صفر یک کار اساسی اقتصادی نیست. حذف صفر تنها عنوان واحد شمارش پول ملی ایران را تغییر می دهد و خیلی در زمینه سرمایه گذاری و مبادلات اقتصادی و همچنین نقدینگی اثرگذار نخواهد بود.

وی تصریح کرد: از حذف چهار صفر از پول ملی نباید انتظار معجزه اقتصادی داشت اما به ‌هر حال اشکالی در این زمینه وجود ندارد و در واقع حسن آن بیشتر از معایب آن است.