با چه اطلاعاتی وارد بازار بورس شویم

مهدی رباطی کارشناس بورس  با اشاره به آزاد سازی سهام عدالت گفت: واگذاری‌های سهام و دارایی‌های دولت در بازار بورس اقدامی درست است چرا که در مرحله‌ نخست سبب شفاف سازی اقدامات شرکت‌ها و در مرحله دوم سبب گسترده‌سازی بازار سرمایه می‌شود. البته در اکثر اوقات نتیجه‌ این اقدامات دولت در کوتاه مدت قابل رویت نیست.

اخبار اقتصادی - این کارشناس بورس در پاسخ به این سوال که آیا هیجان مردم  برای ورود به بازار سرمایه تا پایان سال ۹۹  ادامه خواهد داشت؟ تصریح کرد: به طور طبیعی بازار‌ بورس همیشه با روند صعودی مواجه نخواهد بود و با اطمینان کامل می‌توان گفت سرمایه‌گذاران در مرحله‌ سرمایه‌گذاری در این نوع بازار‌ها با یک سری فراز و نشیب مواجه خواهند بود. بنابراین نمی‌توان قطع به یقین گفت که ما تا پایان سال با همین روند رو به رشد مواجه خواهیم بود.

برنامه‌ریزی‌هایی در راستای بهبود فرآیند آزادسازی سهام عدالت

رباطی در خصوص آزادسازی سهام عدالت تصریح کرد: بحث آزادسازی سهام عدالت چندین سال است که به عنوان یکی از مباحث مهم در دولت مطرح می‌شود قطع به یقین اگر در خصوص این موضوع از سال‌های قبل برنامه‌ریزی می‌شد و آگاهی‌های لازم در اختیار مردم قرار می‌گرفت، از طرفی مردم با آگاهی بیشتری از این سرمایه در بازار بورس استفاده می‌کردند  و همچنین بازار سریع‌تر مهیای معاملات  می‌شد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در حال حاضر سامانه‌های معاملاتی در کشور با مشکل مواجه هستند و اگر این حجم انبوه از سهام عدالت وارد بازار بورس شود مشخص نیست که آیا اصلا قابلیت معاملات بدون نقص در بازار وجود خواهد داشت یا خیر؟ امیدواریم که مسئولان مربوط نظارت کاملی را در این بخش داشته باشند تا هیچ گونه لطمه‌ای بر بازار وارد نشود.

 

او در پاسخ به این سوال که آیا فروش سهام عدالت به نفع افراد هست یا خیر؟ تاکید کرد: هرچه قدر که این سهام‌ها شناوری بیشتری داشته باشند حتما به نفع بازار بورس است، اما از حیث سرمایه‌گذار بستگی به خود اشخاص دارد چرا که اگر این مبلغ را علی الحساب احتیاج نداشته باشند و در بازار قرار دهند در آینده سود خوبی به آنان تعلق می‌گیرد.

آسیب‌هایی که به دیواره‌های بورس لطمه خواهد زد

رباطی در ادامه دو مشکل را برای بازار بورس مطرح و اظهار کرد: نبود آگاهی و دانش مالی بین سرمایه‌گذاران به ویژه آن‌هایی که تازه وارد این بازار هستند، یکی از مشکلات بازار سرمایه است که سبب  می‌شود تا بازار سرمایه با آسیب‌های چشمگیری مواجه شود. برای جلوگیری از زیان وارده به بازار پیشنهاد می‌شود تا زمانی که افراد آگاهی لازم را در امر سرمایه‌گذاری پیدا نکرده‌اند از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری وارد شوند.

این کارشناس بورس دومین مشکل موجود در بازار بورس را ضعیف بودن زیر ساخت‌های آی تی و سامانه‌های معاملاتی دانست و بیان کرد: ضعیف بودن زیر ساخت‌های آی تی و سامانه‌های معاملاتی سبب آسیب رسانی به بازار سرمایه می‌شود چرا که باعث می‌شود معاملات روان و منصفانه از بین برود. همچنین اگر مسئولان مربوط نظارتی را بر این بازار نداشته باشند قطع به یقین هسته‌ معاملات از کار خواهد افتاد.