آخرین مهلت خرید ای تی اف / رونق طرح های عمرانی با فروش ETF ها

عباس معمارنژاد معاون امور بانکی و بیمه شرکت‌های دولتی در نشست خبری با موضوع واگذاری سهام دولت از طریق صندوق‌های واسطه گری مالی یکم ETF اظهار کرد: دولت چند روش برای واگذاری شرکت‌های خود به مردم دارد یکی از روش‌ها واگذاری شرکت‌ها به صورت بلوکی است که در این صورت دولت می‌توانست شرکت‌ها را با ۲۰ تا ۳۰ درصد گران‌تر بفروشد البته در این روش تنها افراد کمی می‌توانستند این شرکت‌ها را بخرند.

اخبار اقتصادی - او گفت: روش دوم ارایه سهام در بورس است که در این روش قیمت پایین می‌آمد و فقط افرادی که در بورس فعال هستند و کد بورسی دارند می‌توانستند سهام شرکت‌های دولتی را بخرند.

معمارنژاد گفت: در روش واگذاری سهام ETF که در قانون بودجه سال ۹۹ است تمام افرادی که کد ملی دارند می‌توانند سهام شرکت‌های دولتی را خریداری کنند. در این روش قیمت سهام به قیمت ۳۰ روز قبل از فراخوان با ۲۰ درصد تخفیف است.

هدف دولت از واگذا‌ری سهام ۳ بانک و ۲ شرکت بیمه‌ای نفع بردن تمام مردم، مردمی کردن اقتصاد و نفوذ بازار سرمایه به سطح جامعه است و این صحبت که دولت به دلیل رفع کسری بودجه این صندوق‌ها را ارایه کرده کاملا نادرست است، زیرا اگر دولت به دنبال جبران کسری بودجه بود سهام شرکت‌ها را به صورت بلوکی ارایه می‌کرد.

او افزود: ارزش روز این صندوق‌ها ۳۲ میلیارد تومان بود که دولت آن را ۱۷ میلیارد تومان اعلام کرده است.

معمارنژاد بیان کرد: ارزش هر واحد سهام صندوق یکم ۱۰ هزار تومان و ترکیبی از سهام بانک‌های تجارت، ملت، صادرات و بیمه البرز و بیمه اتکایی امین است و هر کد ملی تا سقف ۲ میلیون تومان می‌تواند سهام خریداری کند.

به گفته  معاون امور بانکی و بیمه شرکت‌های دولتی واگذاری سهام صندوق یکم از ۱۴ اردیبهشت شروع و تا ساعت ۲۴ روز ۳۱ اردیبهشت ماه ادامه دارد.

او افزود: اگر تعداد مشارکت افراد زیاد باشد سهام صندوق بین آن‌ها تقسیم می‌شود و مابقی پول به آن‌ها باز گرداننده می‌شود.

روش‌های خرید سهام صندوق یکم

معمارنژاد گفت: سهام اولین صندوق با نماد (دارا یکم) در حال واگذاری است و در مرحله ثبت نام نیازی به داشتن کد بورسی نیست و با کدملی می‌توان سهام خرید.

معاون امور بانکی و بیمه شرکت‌های دولتی گفت: افرادی که کد بورسی دارند می‌تواند از طریق کارگزاری‌ها سهام نماد دارا یکم را بخرند که این کار از ساعت ۲ تا ۴ بعد از ظهر هر روز از طریق کارگزاری‌ها امکان پذیر است.

او افزود: افرادی که کد بورسی ندارند از طریق روش‌های حضوری و غیر حضوری و از طریق ۱۴ بانک می‌توانند واحد‌های سرمایه گذاری صندوق یکم را بخرند.

معاون امور بانکی و بیمه شرکت‌های دولتی بیان کرد: بعد از ثبت نام افراد، اطلاعات از بانک‌ها گرفته می‌شود و واحد‌های سرمایه گذاری به مردم واگذار می‌شود و افراد دو ماه آینده می‌توانند واحد‌های سرمایه گذاری را در بورس با نماد دارا یکم بفروشند. در زمان فروش سهام نیاز به کد بورسی است.

وی افزود: این طرح ارتباطی به سهام عدالت ندارد و تمام افراد جامعه می‌توانند در این واحد‌های سرمایه گذاری ثبت نام کنند.

معمارنژاد بیان کرد: سود سهام بانک‌ها و بیمه‌هایی که در صندوق یکم وجود دارند به خریداران واحد‌های سرمایه گذاری تعلق می‌گیرد و همچنین خریداران از افزایش قیمت سهام این بانک‌ها و شرکت‌ها منفعت می‌برند.

او بیان کرد: سقف خرید واحد‌های سرمایه گذاری واحد‌های صندوق یکم، ۲ میلیون و حداقل آن ۱۰ هزار تومان است و اگر فردی کمتر از ۲ میلیون تومان واحد سرمایه گذاری در یک روز خریداری کرده باشد در روز‌های آینده نیز می‌تواند مجدد اقدام به خرید کند.

معمارنژاد تصریح کرد: ۱۴۳ میلیارد تومان از پول این صندوق کنار گذاشته می‌شود و به دولت هم داده نمی‌شود تا اگر فردی قصد فروش واحد‌های خود را داشته باشد پول او بازگرداننده شود.

معاون امور بانکی و بیمه شرکت‌های دولتی بیان کرد: در ابتدا فقط افراد حقیقی می‌توانند واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق را خریداری کنند، اما بعد از دو ماه امکان خرید برای افراد حقوقی هم ایجاد می‌شود.

معمار نژاد ادامه داد: هر فردی که بیش از یک دهم درصد از سهام این صندوق‌های سرمایه گذاری را داشته باشد می‌تواند در مجمع و رای‌گیری‌ها شرکت کند.

معاون امور بانکی و بیمه‌ای شرکت‌های دولتی ادامه دارد: پول فروش واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق، هزینه راه اندازی طرح‌های عمرانی می‌شود.

معمارنژاد بیان کرد: ارزش روز هر واحد ۱۰ هزار تومانی صندوق یکم در بورس به ۱۹ هزار تومان رسیده است.

او در پایان گفت: افرادی که در صندوق یکم اقدام به خریداری واحد‌های سرمایه‌گذاری کنند، امکان خرید در صندوق‌های دیگر را هم دارند، اما مشمول تخفیف نمی‌شوند.