واکنش خنده دار آمریکا به حمایت مسکو از  برجام و ممانعت از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بامداد چهارشنبه با لحنی کنایه‌آمیز به ادعای آمریکایی‌ها درباره دلیل حمایت مسکو از  برجام  و ممانعت از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران واکنش نشان داد.

توییت کنایه آمیز اولیانوف به آمریکا درباره دلیل حمایت روسیه از برجام

اخبار بین الملل- پیش از این نیز واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل تلاش آمریکا برای معرفی خود به عنوان یکی از اعضای توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام را مضحک خواند.

اولیانوف ضمن اشاره به تاریخ انقضای  تحریم تسلیحاتی ایران در اکتبر امسال، در صفحه توئیتر خود نوشت: «می‌دانید چرا روسیه از برجام حمایت می‌کند؟ چون از ماه اکتبر، فدراسیون روسیه می‌تواند مقداری پول از فروش تسلیحات به ایران به دست بیاورد.»

 

وی در ادامه نوشت: «این شوخی نیست. این ارزیابی تندروهای آمریکایی است. ما فقط می‌توانیم برای واشنگتن که کارشناس‌هایش چنین نتیجه‌گیری‌هایی در اختیار دولت آمریکا قرار می‌دهند، تأسف بخوریم.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا پیشتر با ارائه پیش نویسی با استدلال اینکه واشنگتن همچنان یکی از طرف‌های برجام است، خواهان تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران تا زمان نامعلوم در شورای امنیت شد.

دو کشور اروپایی فرانسه و انگلیس به عنوان امضا کنندگان توافق هسته‌ای ایران و نیز دارای حق وتو در شورای امنیت مخالفتی با تصمیم آمریکا ابراز نکرده اند.

روسیه و چین نیز هنوز به طور رسمی نظر خود را در این باره اعلام نکرده اند، اما برخی منابع از مخالفت مسکو با تلاش واشنگتن در این امر حکایت دارد.

گفتنی است آمریکا در ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۷ توافق هسته‌ای ایران را نقض کرد و رسما و یکجانبه از آن خارج شد.