بهبود پالایش نفت در جهان در ماه ژوئن

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: تولید محصولات پالایش شده نفت در جهان می‌تواند در ماه ژوئن بهبود یابد، اما حاشیه سود پالایشگاه‌ها احتمالا به علت افزایش قیمت نفت کاهش می‌یابد، زیرا تولیدکنندگان سریع تر از انتظار میزان تولید خود را پایین آوردند.

اخبار اقتصادی- پالایشگاه‌ها در جهان، تولید خود را کاهش دادند، زیرا شیوع کرونا، میلیاردها نفر در جهان را قرنطینه کرد و تقاضا برای سوخت را تا 30 درصد کاهش داد. قیمت نفت سقوط کرد و اوپک پلاس را بر ان داشت تا با کاهش بی سابقه روزانه حدود 9.7 میلیون بشکه موافقت کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود گفت: «اگر عرضه نفت خام سریع تر پیش بینی‌ها، نسبت به فزونی عرضه تنظیم شود، این امر می‌تواند قیمت نفت خام را تقویت کند و حاشیه سود پالایش را کاهش دهد، در نتیجه منجر به ظرفیت پالایش کمتر از پیش بینی شده خواهد شد.»

در روزهای اخیر، برخی کشورهای عضو اوپک نظیر عربستان اعلام کردند میزان تولیدشان را بیش از تعهد اولیه شان (به توافق اوپک پلاس) کاهش خواهند داد. تولیدکنندگان در امریکا و کانادا میزان تولید خود را روزانه 1.7 میلیون بشکه کاهش دادند که سریع تر از انتظار بود.

درحالی که کم شدن محدودیت های قرنطینه، تقاضا برای سوخت را افزایش خواهد داد، اما پالایشگاه ها هنوز با مشکلاتی روبرو خواهند بود و بیشتر آنها تا زمانی که حاشیه سود بهبود یابد، تعطیل می‌مانند.

بر اساس این گزارش، تقاضا برای نفت در ماه آوریل به علت محدودیت های جهانی حدود 25 درصد یا بیش از 25 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد در آمریکا، ظرفیت پالایش در بیشتر هفته‌های اخیر 68 درصد کاهش یافته است.

آژانس بین المللی انرژی اکنون ظرفیت پالایش نفت خام را روزانه 66.2 میلیون بشکه اعلام کرده است که نسبت به ماه آوریل تغییری نداشته و بیش از 14 میلیون بشکه در روز کمتر از سال گذشته است. اگر تقاضا سریع تر از پیش بینی‌ها بهبود یابد، حاشیه سود می‌تواند افزایش یابد.