کشاورزان هشدار‌های هواشناسی را جدی بگیرند!

مسعود حقیقت مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی از استمرار بارش‌های خفیف در برخی از استان‌های کشور خبر داد و گفت: بنابر نقشه‌های هواشناسی تا روز چهارشنبه در استان‌های ساحلی خزر و دامنه‌های البرز بارش‌های خفیفی خواهیم داشت.

اخبار اقتصادی- او افزود: در استان‌های کرمان، یزد و شمال فارس تا روز چهارشنبه رگبار باران و در برخی مناطق تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

حقیقت با اشاره به اینکه پدیده خاصی تا پایان هفته در کشور نداریم، بیان کرد: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان توصیه می‌شود که نسبت به آبیاری سبک، همراه با کوددهی ازوته در باغات پسته به ویژه مناطق جنوبی اقدام کنند چرا که با گرم شدن هوا کشاورزان باید از مصرف کود ازوته بکاهند.

این مقام مسئول در توصیه‌ای به کشاورزان گفت: با توجه به شرایط جوی در باغات انگور احتمال شیوع آفت کرم خوشه خوار وجود دارد، از این رو به کشاورزان توصیه می‌شود که نسبت به مبارزه با این آفت در ساعات صبح اقدام کنند.

به گفته او، با توجه به احتمال بارش‌ رگبار بهاری در محدوده البرز به عشایر توصیه می‌شود که از رفتن به ارتفاعات اجتناب کنند.

حقیقت با تاکید بر توجه نوغانداران مناطق شمالی کشور به نوسانات دمایی بیان‌کرد: به کشاورزان زرشک کار مناطق شرقی همچون استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی که درختانشان در مرحله گل دهی نیست، توصیه می‌شود که نسبت به سم پاشی عناصر ریز مغذی درختان اقدام کنند.

مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: کشاورزان مناطق جنوبی که در حال برداشت گندم و جو هستند، برای حفظ محیط زیست از آتش زدن کاه و کلش اجتناب کنند.

رشد ۳۱ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت

او درباره آخرین وضعیت بارش کشور بیان کرد: از ابتدای سال زراعی تا چند روز گذشته مجموع بارش کشور ۲۸۲.۱ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد کاهش و در بلندمدت ۳۱ درصد رشد داشته است.

حقیقت با بیان اینکه حدود ۱۲۱.۵ درصد بارش یکسال زراعی تامین شده است، افزود: این در حالی است که در برخی استان‌ها به دلیل عدم هماهنگی پراکنش بارش همچنان در خشکسالی هستیم.

مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در پایان تصریح کرد: با وجود آنکه در اغلب استان‌ها میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته، اما در استان‌های کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد و چهار محال بختیاری کمبود بارش مشهود است.