ضوابط معافیت از پرداخت حقوق ورودی ماشین آلات اعلام شد

به گفته مهرداد جمال ارونقی، واردات ماشین آلات خط تولید که به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران، مورد نیاز واحد‌های تولیدی، صنعتی و معدنی مجاز است باستناد ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی، از پرداخت حقوق ورودی معاف است.

اخبار اقتصادی- این مقام مسئول افزود: جهت شفاف سازی مصادیق مربوط به این موضوع و ارائه تسهیلات لازم به تولیدکنندگان، موضوع به معاونت حقوقی ریاست جمهوری منعکس و نهایتاً مقرر گردید با تشکیل جلسۀ مشترک فیمابین گمرک ایران و وزارت صمت رویه واحدی در این خصوص تدوین و ابلاغ شد.

معاون فنی گمرک ایران اضافه کرد: در راستای اجرایی شدن شعار سال و شفاف سازی موضوع، با ابلاغ تفاهم نامه مربوطه به متصدیان ذیربط، واحد‌های تولیدی مجاز می‌توانند بدون وجود هر نوع ایستایی و مانعی، از معافیت حقوق ورودی نظام مندی، در سالی که بنام « جهش تولید » نامگذاری شده استفاده نموده و در حداقل زمان ممکن نسبت به ترخیص ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید خود از گمرک، بدون پرداخت هرگونه وجهی اقدام کند.

ارونقی گفت: تفاهم فیمابین برای مراحل صدور و اعمال مجوز‌های معافیت از پرداخت حقوق ورودی برای ماشین آلات و خط تولید در ۱۲ بند تدوین شده است که می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- ماشین آلات خط تولید در مراحل بهره برداری و پس از آن مشمول معافیت می‌شود.

۲- تجهیزات اصلی و جانبی خط تولید، انواع قالب، ابزار آلات مخصوص و ملزومات سرمایه‌ای خط تولید مشمول معافیت می‌باشند وصرفاً اجزاء و قطعات یدکی و مواد مصرفی مشمول معافیت نمی شوند.

۳- در متن مجوز‌های معافیت علت شمول معافیت قید شده و نیازی به دریافت مجوز‌های مرتبط با این بند، از واحد تولیدی توسط گمرک نیست.

۴- اعمال معافیت از پرداخت حقوق ورودی برای شخصیت حقوقی غیرتولیدی، به نیابت از طرف واحد تولیدی، توسط گمرک بلامانع خواهد بود.

۵- چنانچه برای ماشین آلات مستعمل خط تولید با قید عبارت «مستعمل»، مجوز معافیت صادر شود، گمرک نسبت به پذیرش مجوز معافیت صادره اقدام می‌شود.

۶- ماشین آلات کمکی خط تولید که اکثراً حالت انحصاری داشته به همراه ماشین آلات خط تولید و به تعداد متعارف وارد می‌گردند مشمول معافیت می‌شوند.

۷- در صورتی که به نظر گمرک، ارزش اظهاری ماشین آلات خط تولید نازل تشخیص داده شود نیازی به اصلاح ارزش اولیۀ مندرج در مجوز معافیت صادره توسط صمت ندارد.

۸- چنانچه هزینۀ بیمه و کرایه حمل در مجوز معافیت از پرداخت حقوق ورودی صادره قید نگردد، هزینۀ بیمه و کرایۀ حمل نیز به تبع ارزش بهای خرید کالا مشمول اعمال معافیت صادره می‌شوند.

۹- صدور مجوز و اِعمال معافیت برای واحد‌های عمل کننده (Functional Units)، تجهیزات و اجزای منفصله بلامانع می شود.

۱۰- در صورت وجود هرگونه ابهام برای گمرک ، نسبت به ترخیص کالای مشمول معافیت اقدام و ابهامات مربوطه به همراه نظر کارشناسی مستند و مستدل به دفتر واردات گمرک ایران منعکس شود.

۱۱- صدور معافیت از پرداخت حقوق ورودی و ارسال آن به گمرک، ظرف حداکثر ۶ ماه از تاریخ ترخیص نیز صورت می‌پذیرد و قطع مرور زمان در این خصوص بلامانع است.

۱۲- معافیت صادره، مشمول معافیت از پرداخت حقوق گمرکی به اضافۀ سودبازرگانی است که توسط هیأت وزیران تعیین می‌گردد به علاوه وجوهی که به موجب قانون، گمرک مسئول وصول آن است.