جزئیات بلوکه شدن مبالغ ثبت نام خودروها در یک حساب

طبق برنامه ریزی وزارت صنعت و مدیران ایران خودرو و سایپا، مقرر شده هر یک از دو خودروساز یک حساب بانکی واسط را با نظارت دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی و دادستانی کل کشور معرفی کنند تا مبالغ تعیین شده برای شرکت در قرعه کشی هر کدام از خودروسازها به آن حساب واریز شود.

اخبار اقتصادی- مهدی صادقی نیارکی معاون وزیر صنعت در امور صنایع در این مورد با بیان اینکه مبالغ واریزی در حساب جاری نگهداری می شوند، گفت: این حساب، یک حساب سپرده گذاری نیست و به همین دلیل سودی به این مبالغ تعلق نمی گیرد.

وی تصریح کرد: مبالغ مربوط به پیش ثبت نام خودروها در یک حساب امانی از روز اول تا روز آخر نام نویسی جمع می شود و پس از مشخص شدن تکلیف قرعه کشی و خریداران نهایی خودرو، مبالغ مربوط به پیش پرداخت خرید خودرو در اختیار خودروساز قرار می گیرد و مبالغ مربوط به افرادی که در قرعه کشی موفق نشده اند، حداکثر طی 7 روز کاری توسط بانک عامل به حساب آنها(شماره شبای اعلامی در زمان پیش ثبت نام) بازگردانده می شود. 

طبق اعلام ایران خودرو و سایپا، متقاضیان خرید هرکدام از خودروهای  پژو ۴۰۵ اس ال ایکس، رانا، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و پژو پارس با موتور TU5 ، تیبا صندوق دار، تیبا هاچ بک، ساینا، وانت۱۵۱، نیسان دیزل، نیسان دوگانه سوز و وانت ریچ باید مبالغ مشخصی را در هنگام ثبت تقاضای خرید خود بپردازند تا در فرآیند قرعه کشی شرکت داده شوند.

پس از گذشت ۷۲ ساعت از اتمام دوره زمانی ثبت نام، در مورد فهرست اسامی انتخاب شدگان و همچنین ارسال پیامک به مشتریان اطلاع رسانی خواهد شد. در این مرحله مشتریان انتخاب شده ملزم خواهند بود تا در مدت ۴۸ ساعت نسبت به تکمیل وجه از طریق سایت فروش اینترنتی خودرو اقدام کنند. در عین حال، وجوه متقاضیانی که جزء خریداران نهایی نیستند نیز در مدت 7 روز عودت خواهد شد. تحویل خودرو نیز تا حداکثر سه ماه از زمان تکمیل وجه انجام خواهد شد.

به این ترتیب طبق اعلام وزارت صنعت تمام پول‌ها با حکم قضائی و تحت نظر دستگاه‌های نظارتی در حسابی مشخص مسدود و بلوکه می‌شود و نه خودروساز و نه بانک، اجازه استفاده از آن را نخواهند داشت. بنابراین هیچ گونه عملیات بانکی و تراکنشی با این مبالغ انجام نخواهد شد و طبیعتاً در چنین شرایطی، سودی هم به این پول تعلق نمی‌گیرد.

مسئولان وزارت صنعت عنوان کرده اند که نظارت کافی بر روی حساب واسط معرفی شده از سوی خودروسازان صورت خواهد گرفت تا هیچگونه عملیات بانکی با این مبالغ انجام نشود. در عین حال، قرار است دستگاه‌های نظارتی مراقبت لازم را در این زمینه به عمل آورند و پول بر اساس دستورالعمل‌های تعیین شده به حساب مشتریان بازگشت داده شود.

به گفته حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت قرار است فروش ویژه 25 هزار دستگاه خودرو شامل 15 هزار دستگاه خودروهای گروه صنعتی ایران خودرو و 10 هزار دستگاه خودروهای تولیدی گروه خودروسازی سایپا از فردا انجام شود که متقاضیان برای خرید خودرو باید در سایت های دو شرکت خودروساز پیش ثبت نام انجام دهند. در این مرحله از فروش، 7 محصول سایپا و 4 محصول ایران خودرو عرضه می‌شوند.

وی با بیان اینکه فروش خودروها تا چهارشنبه هفته بعد ادامه خواهد داشت، گفت: در مرحله ثبت نام برای خرید خودرو، متقاضیان حدود 50 درصد مبلغ خودرو را پرداخت می کنند و در صورتی که تعداد متقاضیان بیشتر از تعداد خودروهای قابل عرضه باشد، برای فروش خودروها قرعه کشی انجام خواهد شد.