جزئیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه/ دولت مکلف به راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعات مسکن است

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مجلس شورای اسلامی و تیرداد احمدی کارشناس اقتصادی با حضور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری به بررسی جزئیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه پرداختند.

اخبار اقتصادی-  تیرداد احمدی کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از املاک و مستغلات در سازمان ثبت اسناد ثبت شده است گفت: بخش زیادی از املاک به صورت شرکتی، موقوفه و یا روستایی هستند لذا سامانه جامعی در این رابطه وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه همه انواع مستغلات باید تابع سامانه مستقلی باشند افزود: رشد قیمت سرمایه چیزی را به مالک سرمایه باز نگردانده است. صاحب سرمایه به جای اینکه خود را در مسیر دردسرساز قرار دهد به دنبال راهکار بهتر و پرسودی بوده و به دنبال جایگزین کردن دارایی خود است.

احمدی ادامه داد: نسبت اجاره بها برای برخی از خانه‌ها به صرفه نیست و لذا مالک به دنبال جایگزین کردن سرمایه خود است و از دادن ملک خود برای اجاره پرهیز می‌کند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه در خصوص مالیات بر مسکن ابتدا باید سامانه اطلاعاتی جامع از مستغلات تهیه شود خاطرنشان کرد: ذات بازار هوشمند این گونه است که نقش خود را از یک بازار به بازار دیگر تغییر می دهد. در دوره‌ای بود که هزینه ساخت مسکن از خرید مسکن گران تر تمام می شد و لذا شاهد بودیم که مسکن به همین دلیل تولید نمی شد .

او با اشاره به اینکه برای اخذ مالیات باید از عددهای کوچک شروع کرد گفت: ما کارهای عقب افتاده زیادی در اقتصاد داریم و لذا باید به دنبال جبران عقب افتادگی ها باشیم.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در مورد خودرو کمبود عرضه نسبت به تقاضا را شاهد هستیم گفت : در برخی از دوره ها شاهد بودیم که یک میلیون و هشتصد هزار خودرو در سال تولید می‌شد اما سال گذشته ۸۰۰ هزار خودرو در کشور تولید شد به طوری که دو خودروساز بزرگ کشور هزینه‌های سربار شان بالا رفته و یا اینکه نرخ تجهیز منابع آنها افزایش یافته و تعداد کمتری خودرو تولید می کنند و لذا در این موضوع طبیعی است که بهای تمام شده خود را به علت کم شدن تولید به شدت افزایش دهند .

طرحی درخصوص مالیات بر عایدی در مجلس آماده است

پورابراهیمی نماینده مجلس در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه طرحی را درخصوص مالیات بر عایدی در مجلس آماده کرده ایم که اعلام وصول شده است تصریح کرد: دولت مکلف بوده سامانه جامع اطلاعات مسکن را راه اندازی کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مصارف شخصی در حوزه مسکن معاف از مالیات است خاطرنشان کرد: درخصوص مالیات بر عایدی یک حداقلی را نسبت به سود بانک ها در نظر می گیریم.
 
او با اشاره به اینکه باید زیرساخت اطلاعات ایجاد شود گفت: دولت مکلف شده تا سامانه جامع املاک و مستغلات را اجرایی کند. باید سوداگری بخش مسکن را متوقف کرد و بیشتر تولید مسکن داشته باشیم. باید هدف جلوگیری از احتکار بخش مسکن باشد و به دنبال انتقال منابع به سمت تولید برویم.
پورابراهیمی با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه یافته شش ،هفت سال است که مالیات بر عایدی سرمایه اجرا می‌شود افزود: باید از تجربیات کشورهای دیگر در این خصوص استفاده کرد. متوسط نرخ تورم در بخش مسکن در مقایسه با سایر موارد حدود ۲ برابر است لذا قیمت مسکن نسبت به اقلام دیگر رشد ۲ برابری را نشان می دهد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: وقتی مالیات بر مجموع درآمد اتفاق می‌افتد در دل آن نیز مالیات بر عایدی سرمایه نیز قرار می گیرد .