افتتاح ۴۴۸ پروژه مقابله با بیابان‌زایی در کشور/ کاهش اعتبارات مقابله با بیابان‌زایی

مسعود منصور - رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور - در نشست مقابله با بیابان‌زایی توسعه پایدار و مصرف بهینه که صبح امروز در هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: حدود ۳ میلیارد نفر از مردم جهان در معرض آسیب‌های ناشی از بیابان‌زایی  و ۱۲ میلیون هکتار از عرصه‌های جنگل، مراتع و اراضی مستعد کشاورزی در آستانه تخریب یا رها شدن هستند که این موضوع هشدار جدی است.

اخبار اقتصادی- وی ادامه داد:بر اساس پیش بینی‌ها سال ۲۰۵۰ نیاز به آب و غذا ۵۵ و ۵۰ درصد رشد می کند و  این در حالی است که در حال حاضر ۸۰۰ میلیون نفر در معرض فقر و گرسنگی در جهان قرار دارند و همه این مسائل نشان می‌دهد که باید جدی‌تر از اراضی کشاورزی طبیعت و محیط زیست حفاظت کنیم.

به گفته وی ایران در سال‌های گذشته با تصویب مجلس به کنوانسیون مقابله با بیابان زایی ملحق شد و الحاق به  این کنوانسیون منجر به شکل گیری کارگروه ملی شد.

رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه کشور ما در امر مقابله با بیابان‌زایی جزو کشورهای پیشرو است و شش دهه است که فعالیت های بیابان زایی در کشور انجام می شود گفت: نتیجه این اقدامات ایجاد ۲ میلیون هکتار جنگل دست کاشت بیابانی و جلوگیری از آسیب هایی بود که ممکن بود به نقاط شهری و روستایی وارد شود.

وی در ادامه صحبت هایش به اقدامات این سازمان در سال ۱۳۹۸ اشاره کرد و گفت: در ۲۲ استان که شامل ۱۴۰ شهرستان است در ۴۴۸ موقعیت اقدامات بیابان زدایی انجام شده است که مجموع آن ۱۲۷ هزار هکتار است. از این ۱۲۷ هزار هکتار ۳۴ هزار هکتار نهال کاری، ۱۰ هزار هکتار مالچ پاشی، ۹ هزار هکتار احداث مدیریت هرزآب و  ۴۴ هزار هکتار بادشکن انجام شده  و ۷ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال نیز اعتبار اجرایی این پروژه ها در سال ۱۳۹۸ بود.

منصور با بیان اینکه پیش بینی شده است در سال ۱۳۹۹، ۱۲۱ هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی با اعتبار ۲۴۰۰میلیارد ریال انجام شود، اظهار کرد: با دستور وزیر جهاد کشاورزی ۴۴۸ پروژه مقابله با بیابان زایی در سال ۱۳۹۸ به اتمام  خواهد رسید و افتتاح خواهد شد. همچنین ۱۲۱ هزار هکتار پروژه در سال ۱۳۹۹ نیز آغاز خواهد شد.

در ادامه کاظم خاوازی - وزیر جهاد کشاورزی - نیز اظهار کرد: افتتاح و بهره برداری ۴۴۸ پروژه بیابان زدایی را در سطح ۱۲۷ هزارهکتار آغاز کرده و دستاوردهای این پروژه را به ملت شریف ایران تقدیم خواهیم کرد.