طرح استقلال بانک مرکزی در مرحله تصویب نهایی مجلس

 محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش‌های انجام شده در مجلس یازدهم در راستای اصلاح نظام بانکداری گفت: این تلاش ها به تدوین طرحی در دو بخش در حوزه قواعد و قوانین نظام بانکی در خصوص سپرده گذاری، تسهیلات و همچنین قواعد و مقرراتی که بانک‌ها در رابطه با مشتریان دارند به ثمر نشسته است.

اخبار اقتصادی- نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بیش از سه سال کار کارشناسی در حوزه اصلاح نظام بانکی در مجلس صورت گرفته است، افزود: این طرح در قالب اصلاح قانون بانکداری جمهوری اسلامی ایران به صحن ارسال شده و به صورت یکپارچه کلیات آن نیز در صحن مصوب شده است اما بررسی جزییات آن با توجه به بررسی بودجه و پس از آن تعطیلی مجلس به دلیل کرونا به مجلس فعلی موکول شد.

وی با تاکید بر اینکه اکنون دو اصلاح در خصوص قانون بانکداری اسلامی موجود بوده و متن های آن ها در اختیار نمایندگان است، تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که در صحن کمیسیون به اطلاع نمایندگان رسانده و در نتیجه در صحن علنی مجلس مصوب شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: اگر نمایندگان فعلی اجماع مجددی با دولت داشته باشند میانبری در خصوص اصلاح قانون مذکور رخ داده زیرا در گذشته چکش کاری های لازم انجام شده در غیر این صورت نیز اگر دوستان فعلی روی این موضوع ایراداتی داشته باشند با فاصله زمانی بیشتر موضوع رسیدگی می شود.

پورابراهیمی با بیان اینکه اصلاح قانون بانکداری لازم بوده و اجتناب ناپذیر است، گفت: باید قواعد و قوانین این حوزه بازنگری شود تا کارایی ها افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه استقلال بانک مرکزی یکی از اهداف ما در بررسی اصلاح قانون بانکداری اسلامی است، افزود: بانک مرکزی در گذشته در کشور ما استقلال نداشته و عملا بانکی دولتی به شمار می‌رفته است که این برای آینده اقتصاد کشور مطلوب نیست.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اصلاح نرخ سود بانکی و مواردی برای تسهیل گری مراودات مردم با بانک ها در دستور کار است، گفت: اگر استقلال بانک مرکزی رعایت نشود اصلاح اقتصادی با سختی رو به رو خواهد شد.