افتتاح شعبه یکی از بانک‌های افغانستان در چابهار

 

«رضا اردکانیان» روز دوشنبه در حاشیه دیدار با «محمد حنیف اتمر» سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی افغانستان در محل وزارت نیرو و در پاسخ به ایرنا افتتاح این شعبه بانکی را گامی برای اجرای طرح اجرایی بین دو کشور برشمرد.

اخبار اقتصادیوی به توافق‌هایی که پارسال در زمینه طرح‌های برقی با افغانستان انجام شد اشاره و خاطرنشان ساخت: طرح‌ها از جانب ایران مطرح اما افغانستان آنها را را نپذیرفت و موکول به استقرار دولت جدید در این کشور شد.

وزیر نیرو ادامه داد: زمان زیادی از این توافق‌ها گذشته است اما امروز و در دیداری که با «محمد حنیف اتمر» سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی افغانستان انجام شد و با توجه به تاکید رییس جمهوری این کشور مقرر شد در کوتاه‌ترین زمان اجرایی شوند.

صادرات برق به افغانستان

اردکانیان موضوع صادرات برق به افغانستان و سایر کشورهای همسایه را یکی از اجزای طرح جامع همکاری‌های اقتصادی دانست و گفت: تلاش می‌شود سهم خود در توسعه صنعت برق افغانستان اجرا شود.

وی به مطرح شدن ۲۰ طرح در دیدار امروز که بعد از سفر سال گذشته طراحی شده بود اشاره کرد و آنها را شامل ایجاد ظرفیت تعمیر برای توربین‌های آسیب دیده در افغانستان، ایجاد ظرفیت برای تعمیر ترانس‌های آسیب دیده در طول سال‌های جنگ، کاهش تلفات در شبکه توزیع این کشور و ظرفیت‌های تخصصی و آموزش نیروی انسانی برشمرد.

وزیر نیرو افزود: صادرات برق به افغانستان تازمانی که نیاز داشته باشند تداوم خواهد یافت، گرچه اکنون میزان صادرات برق به این کشور کم است.

اردکانیان از تلاش برای سرمایه گذاری برای ایجاد یک خط انتقال ۲۲۰ کیلوولت جدید در افغانستان خبر داد  و گفت: صادرات برق با احداث این خط انتقال افزایش خواهد یافت.