ثبات قیمت موبایل در چند روز آینده /وارد کنندگان، موبایل را گران می فروشند!

بازار موبایل در حالی به نخستین روز‌های تابستان قدم می‌گذارد که در معرض افزایش قیمت قرار گرفته است. افزایش قیمتی که به گفته بسیاری از فروشندگان این صنف بیشتر در سایه جو روانی ایجاد شده توسط سودجویان است تا افزایش نرخ ارز . البته نوسانات کوتاه مدت ارزی نیز در گران شدن احتمالی موبایل بی تاثیر نخواهد بود.

اخبار اقتصادی- حدود ۳ ماهی می‌شود که شاهد افزایش قیمت موبایل در بازار هستیم و گاهی پیش می‌آید که لحظه به لحظه قیمت آن را چک کنیم تا شاید کاهش قیمت آن باشیم و بتوانیم موبایلی را که مدنظر داریم بخریم، اما متاسفانه روز به روز شاهد افزایش سرسام آور آن هستیم و زمانی که سری به سایت‌های فروش می‌زنیم دود از کله مان بلند می‌شود.

نرخ دلار بهانه جدید گران فروشی!

بر اساس مشاهدات میدانی موبایلی که قبل از عید می‌توانستیم با قیمت ۸ میلیون تومان خریداری کنیم به ۱۶ میلیون تومان رسیده و این نشان از افزایش ۲ تا ۳ برابری قیمت‌ها دارد. تلفن همراه این روز‌ها به یکی از پرتقاضا‌ترین وسایلی تبدیل شده که هر فردی به آن نیاز دارد.

از کودک خردسال گرفته تا فرد بازنشسته و کهن سال به این کالا نیاز دارند چرا که در دنیای امروزی نیاز است اطلاعات را به روز داشته باشیم و تقریبا می‌توان گفت با این وسیله می‌توان کار‌ها را با سرعت بالا و بدون وقفه‌ای انجام داد چرا که در گذشته این امکان فراهم نبود تا بتوانیم کار‌ها را با این زمان کم انجام دهیم، اما این افزایش قیمت مشکلاتی را برای تمام افراد ایجاد کرده است.

بسیاری از خانواده‌ها به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند این وسیله را خریداری کنند چرا که افزایش حقوق آنقدری نبوده که بتوانند به این نیاز برسند و تنها با این حقوق دریافتی می‌توانند نیاز‌های روزمره خود را رفع کنند. اما علت این افزایش سرسام آور قیمت موبایل چیست؟ آیا در آینده شاهد کاهش قیمت خواهیم بود یا خیر؟

هفته گذشته، رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی با اشاره به گرانی گوشی موبایل ، گفت: امسال به دلیل قطع واردات تلفن همراه به دلیل شیوع ویروس کرونا، شاهد کمبود گوشی و در نهایت افزایش قیمت‌ها هستیم.

هرچند مسئولان مقصر اصلی گرانی گوشی همراه را شیوع کرونا، افزایش تقاضا و افزایش نرخ ارز عنوان کرده‌اند، اما بررسی آمار انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، در سال ۹۸ نشان می‌دهد که گوشی تلفن همراه در سال ۹۸، سومین قلم عمده وارداتی بوده است و واردات موبایل از طریق رویه تجاری، در سال ۹۸ نسبت به سال پیش از آن رشدی ۹۰ درصدی داشته است. این آمار، بیانگر آن است که با وجود افزایش عرضه تلفن همراه، گرانی، همچنان در این بازار ادامه دارد.

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی، با بیان این نکته که تعیین قیمت موبایل فرمول مشخصی ندارد، گفت: دولت نقشی در تعیین نرخ موبایل ندارد و افراد خاصی در بازار با توجه به مؤلفه‌هایی مانند نرخ ارز، قیمت آن را مشخص می‌کنند.

او در خصوص قیمت موبایل گفت: قیمت این کالا نیز مانند سایر کالا‌ها روزانه تغییر می‌کند، و متأسفانه دستگاه‌های مشخصی بر بهای این کالا نظارتی ندارند.

گزارش - قیمت موبایل به ثبات خواهد رسید؟/ علت گرانی اخیر تلفن همراه چیست؟

وارد کنندگان موبایل را گران می فروشند

ابراهیم درستی رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل درباره وضعیت کنونی بازار موبایل گفت:  تلفن همراه کالای وارداتی است  و این وارداتی بودن نشان از تاثیر گذاری قیمت ارز در آن دارد و باعث می شود که در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت ارز شاهد افزایش قیمت موبایل باشیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل ادامه داد: مسئله ای که وجود دارد باید دید علت این گرانی چیست؟، درست است که در حال حاضر قیمت ارز رو به افزایش است اما کالایی که با ارز بهمن و اسفند وارد شده چرا اکنون باید گران شود؟ این واردکنندگان هستند که باعث گرانی موبایل در بازار می شوند.

درستی تشریح کرد: کالایی که با قیمت دلار سال گذشته وارد شده هم اکنون نباید افزایش قیمتی داشته باشد و این رویه باعث ایجاد التهابات زیاد در بازار می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: مسئله دیگر بحث گران شدن با گران فروشی است که هم اکنون شاهد گران فروشی موبایل هستیم در حالی که برخی ادعا دارند موبایل گران شده است.

او با بیان اینکه ۱.۵ میلیون در ماه مصرف موبایل داریم و واردات هم کم شده، بیان کرد: واحد‌های صنفی عرضه کننده موبایل نقشی در افزایش  قیمت موبایل  ندارند. موارد ذکر شده و تخلف گرانفروشی برخی شرکت‌های وارد کننده گوشی تلفن همراه نسبت به ارزی که کالای مورد نظر را وارد کرده اند، دلایل افزایش قیمت این روز‌های گوشی تلفن همراه است.

گزارش - قیمت موبایل به ثبات خواهد رسید؟/ علت گرانی اخیر تلفن همراه چیست؟

ثبات قیمت موبایل در چند روز آینده

آیدین آرام عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان موبایل درخصوص علت افزایش قیمت موبایل، گفت: اگر شرایط فروش موبایل به روال قبل بازگردد کاهش قیمت‌های تلفن‌همراه که از چند رو قبل آغاز شده تا اوایل تیرماه به ثبات می‌رسد.

عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان موبایل  با بیان اینکه قیمت برخی از گوشی‌ها تا ۳۰ درصد نیز پایین آمده است، گفت: افزایش بی‌رویه قیمت تلفن همراه دلایل گوناگونی داشت، یکی از آن‌ها این بود که تا ۳۱ اردیبهشت‌ ماه همه‌ جا تعطیل بود و فعالیت کسب‌ و کار‌ها بعد از این تاریخ آغاز شد.

آرام تشریح کرد: طی ۲۲ روز گذشته بانک مرکزی تخصیص بیشتری را برای واردات تلفن همراه در نظر گرفت و بخش عمده‌ای از تلفن‌های همراه که در دو ماه گذشته وارد کشور شده نیز به بازار عرضه شده است.

او ادامه داد: علت گران شدن موبایل در چند ماه گذشته به این دلیل نبود که مغازه یا شرکتی گران‌فروشی می‌کرد، شماری از دلال‌ها در دو ماه گذشته سعی کردند بخش عمده‌ای از کالا‌ها را خریداری کنند تا با قیمت بالاتر به فروش برسانند، اما این حباب ترکید و قیمت‌ها کاهش یافت.

اگرچه مسئولان و مدیران، گرانی را نتیجه عواملی، چون ویروس کرونا، مافیای تلفن همراه و قیمت ارز  می‌دانند، اما باید پرسید نقش ایران در تولید این محصول پرمصرف چیست؟ جایی که بازار داخلی این‌چنین وابسته به محصول وارداتی است، چرا آن‌طور که گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد، دولت طی ۱۵ سال گذشته حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان بودجه صرف راه‌اندازی و اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات (شما) کرده است، و نیز در فضایی که انحصارطلبی دولتی فعالیت کارآفرینان را میسر نمی‌سازد، چرا امکان فعالیت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ایران فراهم نمی‌شود.