تخلیه و بارگیری160 میلیون تن کالا در بنادر کشور

جلیل اسلامی معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردان در مراسم  روز جهانی دریانورد  با بیان اینکه شعار امسال «آیمو» برای روز جهانی دریانورد «دریانوردان عناصر کلیدی در صنعت دریایی هستند» انتخاب کرده است، گفت: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا نتوانستیم، مراسم گسترده و مفصلی برای دریانوردان زحمتکش برگزار کنیم، اما امروز برای گرامیداشت زحمات دریانوردان توانستیم با دعوت از دستگاه‌های مختلف از آن‌ها قدردانی کنیم.

اخبار اقتصادی- او با بیان اینکه ۸۵ تا ۹۰ درصد از تجارت جهانی از طریق دریا انجام می‌شود، گفت: این آمار‌ها نشان دهنده اهمیت بخش دریایی است که این بخش توسط دریانوردان اداره می‌شود.

اسلامی توضیح داد: ما ۳۴ سال است که تجربه برگزاری روز دریانورد را داریم و امسال هم تلاش خواهیم کرد قدردان زحمات این افراد باشیم.

معاون دریایی سازمان بنادر با اشاره به اینکه ظرفیت ناوگان تجاری ما ۱۳ میلیون GT است، گفت: در حوزه خدمات هم حدود ۲۰ هزار یدکش عملیات تجارت دریایی را انجام می‌دهند.

او ادامه داد: ۱۶۰ میلیون مسافر دریایی توسط ملوانان جابه جا شده و حدود یک هزار نفر دریانورد هم تجارت دریایی را در شمال و جنوب کشور انجام می‌دهند.

اسلامی با اشاره به اینکه ۱۶۰ میلیون تن کالا تاکنون تخلیه و بارگیری شده است، گفت: این کالا‌ها شامل کالا‌های نفتی و غیرنفتی است و در حوزه نظامی و نیروی دریایی ارتش هم خوشبختانه تاکنون اقدامات گسترده و مهمی را انجام داده است.

معاون دریایی سازمان بنادر با اشاره به اینکه از پارامتر‌های مهم در حوزه راهبرد دریایی آن است که بتوانیم زیرساخت‌های حرفه‌ای را ایجاد کنیم، گفت: بحث آموزش و ایجاد زیرساخت در این حوزه یکی از مهمترین فعالیت‌ها در این بخش است که باید توسط سازمان بنادر انجام شود و ما تاکنون در این حوزه توانسته‌ایم دریانوردان آموزش دیده‌ای را وارد این حرفه کنیم.

او توضیح داد: بیش از ۱۳۰ هزار نفر دریانورد ثبت شده که سازمان بنادر و دریانوردی وظیفه ایجاد آموزش و زیرساخت برای آن‌ها را دارد و امکانات لازم را در این حوزه فراهم کرده است نمونه این اقدامات آن است که با استفاده از دانش حرفه‌ای که ایجاد کرده‌ایم، توانستیم دانش‌ آموخته‌های حوزه دریانوردی را در سال گذشته در این حرفه وارد کنیم.

اسلامی توضیح داد: صنعت دریانورد و موضوعات صنوف مختلف در این حوزه بسیار مهم است در همین زمینه سازمان بنادر و دریانوردی با وزارت تعاون برای ایجاد تسهیلات لازم جهت دریانوردان تفاهم نامه‌هایی را منعقد کرده اند تا این افراد مشکلات شغلی و صنفی نداشته باشند.

معاون دریایی سازمان بنادر بیان کرد: ایجاد زیرساخت و استفاده حداکثری از توان دریانوردان ایرانی از دیگر اقداماتی است که سازمان بنادر در دستور کار خود قرار داده است.

او با بیان اینکه این سازمان در سال گذشته همکاری بسیار خوبی با انجمن صنفی دریانوردان داشته است، گفت: ایجاد تشکل و استفاده از توان نیرو‌های داخلی و دریانوردان ایرانی در این سال‌ها افزایش یافته است.

اسلامی گفت: شرایط تحریم و همچنین ایجاد شرایط کرونایی در ماه‌های اخیر باعث شده که در حوزه دریانوردی با مشکلات دشوارتری روبه‌رو شویم به همین منظور سازمان بنادر و دریانوردی گزارش ۴۱ بندی برای رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی را آماده و به دستگاه‌های مختلف دریایی ارسال کرده است که این گزارشات همراه با قدردانی سازمان جهانی دریانوردی همراه بود.

معاون دریایی سازمان بنادر اظهار کرد: توجه به حفظ شرایط جسمی و روحی برای دریانوردان در این شرایط بسیار مهم بود و این مسئله در این دستورالعمل‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفت.

او اظهار کرد: فشار ناشی از تحریم‌ها بر روی گروه «کرو» بسیار دشوار بوده به همین منظور سازمان بنادر و دریانوردی در قالب پیام‌های مختلف به سازمان «آیمو» این مشکلات را ارسال کرده تا پیگیری‌های لازم برای کاهش این فشار‌ها و ایجاد تسهیل در جابه جایی کشتی‌ها فراهم شود.

اسلامی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۷۷ هزار سند دریایی صادر شده است، گفت: ۶۰۰ دوره آموزشی در ستاد سازمان بنادر و بنادر جنوبی کشور برگزار شده که در این دوره‌ها ۴۰ هزار نفر شرکت کرده‌اند.

معاون دریایی سازمان بنادر اضافه کرد: سازمان بنادر و دریانوردی به دنبال ایجاد اتاق تفکر برای دریانوردان است تا مسائل و مشکلات این سازمان در این اتاق بررسی شود.

او همچنین از سازماندهی شناور‌های سنتی و دریانوردانی که بر روی این شناور‌ها فعالیت می‌کنند خبر داد و گفت: با توجه به اینکه ملوانان و دریانوردانی که بر روی این شناور‌های سنتی فعالیت می‌کنند با مشکلات بسیار زیادی روبه رو هستند، سعی شده است تا بتوانیم با ایجاد امکاناتی شرایط شغلی این دریانوردان را ساماندهی کنیم.

اسلامی اظهار کرد: توسعه کار آموزشی دریایی را با همت شرکت ملی نفتکش  در دستور کار خود قرار داده‌ایم و از سال گذشته ۱۲۰ هزار دانشجو را توانسته ایم جذب کنیم.

ارائه گواهینامه الکترونیکی امسال به مرحله اجرایی می‌رسد

معاون دریایی سازمان بنادر در پایان گفت: ارائه گواهینامه الکترونیکی دریانوردی که به عنوان بالاترین استاندارد در این حوزه به شمار می‌رود را امسال آغاز کرده ایم  و در حال طراحی و اجرای آن هستیم.

گفتنی است، امروز با حضور مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی، مدیرعامل سازمان شیلات، معاون عملیات نیروی دریایی ارتش و اعضای هیئت مدیره کشتیرانی مراسم روز جهانی دریانورد برگزار شد.