رشد ۴ میلیونی صدور کد معاملاتی از ابتدای سال

حسین سلاح‌ورزی صبح امروز و در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران در گزارشی در خصوص شرایط بازار سرمایه در سخنانی گفت: طی این مدت زمانی، ارزش بازار سرمایه از ۸۱۴ میلیارد تومان به ۵ هزار و ۶۸۳ میلیارد تومان افزایش یافته است. در فاصله زمانی بین فروردین ۹۸ تا خرداد ۹۸ ارزش بازار سرمایه رشدی ۵۹۷ درصدی داشته است.

اخبار اقتصادیوی عمده‌ترین دلایل این رشد بی‌سابقه را ورود سیل نقدینگی به بورس و افزایش نرخ تورم و ارز عنوان کرد و افزود: هرچند در زمینه این رشد انتظارات تورمی و حمایت‌های دولتی و حاکمیتی از بورس از جمله معافیت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز بی‌تاثیر نبوده است.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: ورود نقدینگی حقیقی از فروردین ۹۸ تا پایان خرداد ۹۹ بیش از ۸۶ هزار میلیارد تومان بوده که تنها در پنج ماهه اخیر ۷۲ هزار میلیارد تومان از این رقم وارد بازار سرمایه شده است.

عضو شورای عالی بورس تصریح کرد: طی این مدت کد‌های فعال بورس ۷۰ درصد افزایش یافته و در سه ماهه اول امسال ۴ میلیون کد جدید صادر شده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در حالی که ثبت نام در سامانه سجام در فروردین ۹۸ حدود ۴۸ هزار نفر بوده، اما در پایان اردیبهشت امسال این رقم به بیش از ۴ میلیون نفر رسیده است. وی تاکید کرد: پیشنهاد ما این است که برای استفاده از فرصت نقدینگی بورس، ورود شرکت‌های جدید تسهیل شود.

تفاهم‌نامه جدید برای ایجاد پنجره واحد ورود در بورس

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد: قرار است تفاهم‌نامه‌ای را با وزارت اقتصاد، سازمان بورس و فرابورس امضا کنیم تا فرآیند ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه تسهیل شود.

سلاح‌ورزی توضیح داد: شرکت‌ها برای ورود به بازار سرمایه در این پنجره واحد ثبت نام کرده و در سریعترین زمان ممکن درخواست ورود آن‌ها بررسی خواهد شد. امیدوار هستیم با افزایش عرضه، قدری از عطش موجود در بورس برطرف شده و افزایش شاخص کل کنترل شود.

عضو شورای عالی بورس اظهار کرد: اصلی‌ترین گره درباره واگذاری سهام دولت، واگذاری مدیریت است و باید از طریق مدیریت پیمان امکان اداره مدیریت برای بخش خصوصی فراهم شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: خواهان تشکیل صندوق پروژه و قرار دادن ۸۰۰ میلیارد تومان طرح‌های نیمه تمام در بورس هستیم.