اصلاح دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران

محمد امین قهرمانی مدیر پذیرش بورس تهران اعلام کرد: بر اساس مصوبات هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، اصلاحاتی در مواد دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران انجام شده است که طی نامه شماره 114268/121 از مورخ 31/03/1399 به بورس اوراق بهادار تهران ابلاغ شده است.

اخبار اقتصادی- قهرمانی مدیر پذیرش با بیان مطلب فوق گفت: اصلاحات اعمال شده در دستورالعمل پذیرش از ابتدای تیر ماه سال 1399 لازم‌الاجرا می­ باشد.

همچنین بر اساس ماده 2 و تبصره­های آن، ترکیب اعضای هیئت پذیرش شامل پنج عضو به شرح ذیل است:

مدیر عامل بورس؛

یک نفر متخصص حسابداری، حسابرسی یا مالی، با معرفی کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با کانون نهادهای سرمایه ­گذاری ایران و با تأیید هیئت مدیره بورس؛

یک نفر شخص حقیقی با تخصص حسابداری، حسابرسی یا مالی به انتخاب هیئت مدیره بورس؛

یک نفر شخص حقیقی با تخصص حقوق به انتخاب هیئت مدیره بورس؛

یک نفر شخص حقیقی با تخصص مالی یا با تجربه در صنعت مربوطه یا صنایع مشابه به انتخاب مدیر عامل بورس.

وی گفت مدیر عامل بورس، رئیس هیئت پذیرش خواهد بود و ادامه داد: بر اساس ماده 3 جلسات هیئت پذیرش با حضور حداقل چهار عضو که یکی از آنها مدیر عامل بورس می­باشد، رسمیت می ­یابد و تصمیمات هیئت پذیرش با رأی موافق حداقل چهار نفر معتبر خواهد بود.

قهرمانی خاطر نشان کرد: بر اساس تبصره 1 ماده پانزده مکرر رویه فرایند پذیرش (موضوع ماده 28 مکرر یک)، شامل شرکت­ های پذیرفته شده در بازار اول و دوم فرابورس ایران که متقاضی پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران هستند، نمی‌­شود. در مورد این قبیل شرکت‌ها، با درخواست پذیرش از سوی متقاضی و ارائه گزارش کارشناسی بورس اوراق بهادار تهران، موضوع قابل طرح در هیئت پذیرش بورس است.

مدیر پذیرش بورس تهران گفت مدارک و مستندات پذیرش از طریق سامانه الکترونیکی پذیرش در خدمت بورس است و افزود: بر اساس ماده 28 مکرر بورس، سامانه الکترونیکی جهت انجام فرایند پذیرش تا درج اوراق بهادار را مطابق با این دستورالعمل و الزامات سازمان طراحی و پیاده ­سازی می ­کند. در این سامانه تمامی مکاتبات لازم در خصوص پذیرش شرکت به صورت الکترونیکی بارگذاری شده و قابلیت رهگیری خواهد داشت.

همچنین بورس  فهرست متقاضیان پذیرش (در صورت کسب اطمینان از ادامه فرایند پذیرش) را به همراه خلاصه ­ای از وضعیت پرونده پذیرش آنها در پایان هر ماه در سامانه بارگذاری می‌ کند، به نحوی که برای عموم قابل مشاهده باشد.