ماموریت های وزارت صنعت در سال جهش تولید /برنامه ریزی برای صادرات 41 میلیاردی

حسین مدرس خیابانی در مراسم روز ملی صنعت و معدن اظهار داشت: در دو ماه اول امسال مشکلات عدیده‌ای در بازگشایی مرزهای تجاری و برقراری صادرات کشور داشتیم که خوشبختانه با مدیریتی که انجام شد، اکنون حدود ۸۰ درصد از مرزهای تجاری و ۷۵ درصد از بازارچه‌های مرزی کشور فعال هستند و تجارت تقریباً در آستانه شرایط تبلیغ قرار دارد.

اخبار اقتصادی- وی با بیان اینکه آمار تولیدات منتخب کالایی کشور با وجود محدودیت‌های کرونایی و تشدید تحریم‌ها طی سه ماه نخست امسال افزایشی بوده است، گفت: امیدواریم با گشایش به وجود آمده در تامین مواد اولیه مورد نیاز بخش صنعت، این در تولیدات ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به تقویت تولیدات صنعتی در ایام شیوع کرونا، گفت: در این مدت با وجود همه محدودیت‌ها، تولید ماسک بیش از ۳۰ برابر افزایش داشته و از ۲۰۰ هزار عدد به ۶ میلیون عدد رسیده و در حال حاضر از یک وارد کننده اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا به صادرکننده در این زمینه تبدیل شده‌ایم.

به گفته مدرس، طی سه ماهه اول امسال صدور جواز تاسیس صنعتی بیش از ۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و میزان سرمایه‌گذاری های جواز تاسیس های صادره نیز با افزایش ۱۳۷ درصدی روبرو شده است. در عین حال، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از ۳۲۵ شرکت به ۳۵۰ شرکت رسیده است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه حدود ۲۳ درصد اشتغال کشور و ۷۶ درصد صادرات غیرنفتی مربوط به بخش صنعت است، افزود: طی سه ماهه اول امسال و با وجود محدودیت‌های کرونایی و تحریم عموم تولیدات منتخب کالایی افزایشی بوده و به عنوان نمونه تولید خودرو ۲۲ درصد، تولید تایر خودرو ۲۷ درصد و تولید سیمان ۱۰ درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: در زمینه لوازم خانگی نیز تولید ماشین لباسشویی ۱۰۰ درصد افزایش یافته و تولید تلویزیون با افزایش ۵۰ درصدی روبرو بوده است.

* 4 ماموریت وزارت صنعت در سال جهش تولید

وی با بیان اینکه وزارت صنعت امسال ۴ ماموریت ویژه برای تحقق اهداف جهش تولید برای خود تعریف کرده است، گفت: تعمیق ساخت داخل، اولین محور فعالیت وزارت صنعت در سال جاری است که باید حتما روی صنایع داخلی و دانش‌بنیان و توانایی کشور سرمایه گذاری و متمرکز شویم.

وی افزود: در همین راستا، تامین مواد اولیه به عنوان اولویت کاری وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته و خوشبختانه با همکاری بانک مرکزی در خرداد ماه گشایش خوبی در این بخش صورت گرفته است.

به گفته مدرس، امسال تکمیل و راه اندازی طرح های نیمه تمام در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت است و در همین راستا بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد مراحل تکمیل خود را طی می‌کنند.

وی گفت: در قالب پویش ملی تولید و تداوم امید، بهره برداری ۲۰۰ طرح بزرگ و پیشران با ارزش سرمایه گذاری بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان و اشتغال زایی ۴۱ هزار نفری در حال انجام است و هفته اول این پویش با فرمان رئیس جمهور وارد فاز عملیاتی خود شد.

وی با بیان اینکه سومین ماموریت وزارت صنعت در سال جهش تولید توسعه صادرات و کنترل واردات است، اظهار داشت: با توجه به اینکه افزایش تولید نیازمند بازارهای صادراتی جدید است، در همین زمینه دستیابی به رقم ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در این وزارتخانه هدف‌گذاری شده و با وجود شکاف آمار صادراتی در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده و با روند فعلی به هدف تعیین شده،برسیم.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در کنترل واردات نیز این وزارتخانه کاملاً جدی عمل می‌کند و جز سه محور اصلی مدنظر دولت، از جمله در بخش واردات مواد اولیه محدودیت واردات، سایر اقلام در دستور کار است و در تلاش هستیم اقلام مورد نیاز را از محل تولیدات داخلی تامین کنیم.

به گفته وی، ماموریت چهارم وزارت صنعت نیز کنترل و تنظیم بازار است به طوری که استمرار تولید با رعایت پروتکل های بهداشتی و تامین به هنگام کالاهای مورد نیاز مانع از خالی شدن فروشگاه‌ها و تامین مناسب کالاها در مراکز عرضه شده و حتماً این روند تداوم خواهد یافت.