وزارت نیرو نیازمند ارتباط با همه مردم است /انتقاد وزیر نیرو از معطل ماندن تصویب برنامه آمایش سرزمین

رضا اردکانیان، وزیر نیرو در نشست مشترک با وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: دستگاه آموزش و پرورش دارای بزرگترین حوزه تاثیر است و دیگر دستگاه ها هم می‌توانند ابزار، شیوه‌ها و امکانات ارتباطی خود را با سازمان آموزش و پرورش هماهنگ کرده، به مشارکت بگذارند تا در مجموع بیشترین استفاده را از این امکان ارتباط برد و در خدمت توسعه کشور قرار داد.

اخبار اقتصادی- وی افزود: وزارت نیرو هم هر چند ارتباط معناداری با وزارت آموزش و پرورش ندارد اما می‌شود از یک هم افزایی برای این تاثیرگذاری بهره برد.

وزیر نیرو تصریح کرد: 40 سال پیش وقتی که ثمره خون شهدا به عنوان استقرار یک نظام جدید در کشور به امانت در اختیار ما قرار گرفت، شاید ناگفته و نانوشته با این مساله مواجه شدیم که باید نشان دهیم که ما ناتوان از اداره سازمان اداری کشور  نیستیم. در بدو امر، نه توان و نه این آمادگی را داشتیم که بخواهیم یک سازمان حکمرانی متفاوتی را جایگزین سازمان موجود کنیم.

وی ادامه داد: دو بیماری بزرگ و بر هم تاثیرگذار در این سازمان حکمرانی و اداری کشور وجود دارد که در حال حاضر با  جمعیت حدود 2.4 برابر چهار دهه پیش می توان گفت که اداره کردن به این شکل سخت خواهد بود و این سختی هر روز بیشتر، چالش‌ها پیچیده تر و گرفتاری‌ها مضاعف خواهد شد؛ یکی سیستم کاملا" تمرکزگرا و دوم سیستم کاملا" بخشی شده ماست.

اردکانیان با بیان اینکه "تمرکزگرایی و بخشی نگری بر هم، اثر فزاینده و جهت منفی می‌گذارد و توانایی‌های حکمرانی را کاهش می‌دهد"، گفت: 40 سال است که هنوز در حال تصویب برنامه آمایش سرزمین هستیم؛ جایی که همه بخش‌ها یاد بگیرند با هم کار کنند و یک صورت مساله واحد وجود داشته باشد، چون سازمانی که قبل انقلاب و بعد انقلاب تحویل گرفتیم و کماکان یک سازمان بخشی شده و متمرکز است ما را گرفتار کرده است.

وی افزود: باید در ابتدا بخش‌هایی از این سازمان را که ذاتا" دستگاه‌های بین بخشی هستند از جمله آموزش و پرورش را تقویت کنیم و ساز و کارهای بین بخشی را در داخل سازمان دولت تقویت کنیم که پیش نیاز آن درک صحیحی از تقویت است؛ این به معنی تقویت یک تفکر است و من به عنوان وزیر نیرو توفیقم در انجام ماموریت‌ها و انجام وظیفه‌هایم منوط به موفقیت آموزش و پرورش است.

وزیر نیرو تصریح کرد: لازم است ما هر دو بیماری را در جهت اصلاح در یک کار مشترک بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت نیرو مورد خطاب قرار دهیم.

وی ادامه داد: ما با همه آحاد مردم ایران سر و کار داریم و باید بتوانیم از این امکان ارتباط با همه استفاده کنیم؛ ما می‌توانیم در هر قطره آب و هر ذره انرژی که منتقل می شود پیامی را سوار کرده و در مقام تمثیل انتقال دهیم و اثرگذار باشیم.

اردکانیان با بیان اینکه "وزارت نیرو به عنوان دستگاه دست اندر کار آب و انرژی نیازمند یک ارتباط سازمان یافته با همه مردم است"، گفت: شاید 10 تا 15 سال از شروع دوره این مدیریت که از آن به عنوان مدیریت توامان عرضه و تقاضا یاد می شود دور هستیم.

وی افزود: اصل گفت و گو یک اصل کار میان بخشی است؛ این یعنی به همدیگر احساس نیاز داشتن و این احساس را ابراز کردن و کار را مشترک دیدن؛ مساله ما بزرگتر، وسیع تر و دامنه‌دارتر است؛ دستگاهی هستیم که در کار نزدیک با آموزش و پرورش در سطح کشور می ‌توانیم نسل آینده مدیران را سالم تر ، با اخلاق تر و کارآمدتر تربیت کرده و اینها به ضرورت کار بین بخشی آگاهی یابند.

وزیر نیرو با اشاره به امکان توسعه چنین مدلی در استان‌ها توضیح داد: ما در هر استانی بین 5 تا 6 شرکت اعم از آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب استان که پیشتر شهری و روستایی بود و از سال گذشته با مصوبه شورای عالی اداری و هیات وزیران این دو یکی شدند، شرکت برق منطقه ای، توزیع برق و در خیلی از استان ها یک شرکت نیروگاهی هم داریم که مدیریت نیروگاه ها و تولید در آنها را بر عهده دارند اما یک ساز و کاری در وزارت نیرو در استان‌ها، وجود  دارد که هر  سال یکی از این شرکت‌ها مسئول انسجام بخشی بین شرکت ها انتخاب می شود؛ اگر بتوانیم این مدل گفت و گو را به استان ها تسری دهیم یعنی در استان‌ها دستگاه مسئول انسجام بخشی ما بتواند با همکاران شما در یک ساز و کار حداقلی اما مستمر به هم احساس نیاز پیدا و با هم کار کنند و ما هم در ستاد این کار مشترک را تسهیل کنیم.

وی ادامه داد:  قطعا" در نتیجه این گفت‌وگوها ماهی یک بار یا دو بار و یا فصلی یک بار برخی مشکلات اداری هم رفع خواهد شد.

اردکانیان گفت: مساله مهمتر این است که یک تبادل دانش هم صورت می‌گیرد. کسی که تاثیرپذیر نیست نمی‌تواند تاثیرگذار هم باشد. به همان نسبت تاثیرپذیری توانایی تاثیرگذاری را خواهیم داشت.

وی افزود: ‌ما در وزارت نیرو نیازمند این هستیم که با کسانی که در جامعه بیش از ما سر و کار دارند ارتباط داشته باشیم و از این طریق با جامعه مصرف کننده در ارتباط نزدیک‌تری باشیم و از سوی دیگر اطلاعات و دانشی هم در بخش های فنی وجود دارد و فرصت های بی نظیری است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: می‌توانیم به شکل وسیع وارد عرصه انرژی‌های تجدیدپذیر شویم و مدارس و موسسه‌های آموزش و پروش ما می‌توانند به تجهیزات تولید این نوع انرژی مجهز شوند و یک مدل اقتصادی می‌توان برای آنها طراحی کرد.

وی ادامه داد: این عرصه‌ها، عرصه‌های مهمی است و اگر پایه‌گذار یک ارتباط سازمانی هدفمند و منظم بین دستگاه آب و انرژی کشور و آموزش و پرورش باشیم جزو باقیات و صالحات خواهد بود.