هشدار رئیس مجلس به رئیس جمهور برای معرفی وزیر صمت

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ بود که رئیس جمهور طی اقدامی بی‌سابقه رضا رحمانی را عزل و طی حکمی حسین مدرس خیابانی را به سرپرستی وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب کرد. این اتفاق حواشی بسیاری به همراه داشت که در نهایت به انتشار نامه‌ای از سوی رحمانی و توضیح برخی مسائل منجر شد. رحمانی در این نامه صحبت‌هایی از تهدید و موضع گیری‌های برخی مسئولان دولتی برای تشکیل وزارت بازرگانی به میان می‌آورد.

اخبار اقتصادی- ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که حسین مدرس خیابانی، اصلی‌ترین گزینه برای وزارت بازرگانی ، در صورت تصویب مجلس بود. بسیاری از کارشناسان این حوزه انتصاب مدرس خیابانی و عزل رحمانی را تصمیم عجولانه رئیس جمهور در واکنش به مخالفت مجلس با تشکیل وزارت بازرگانی می‌دانند، اما به هرحال مدرس خیابانی به عنوان سرپرست وزارت صمت معرفی شد و تا این لحظه به عنوان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های این وزارتخانه باقی مانده است.

بیش از دو ماه از انتصاب مدرس خیابانی گذشته و هنوز تکلیف وزیر جدید صمت مشخص نشده است. همین موضوع واکنش اعضای جدید مجلس را به همراه داشته و ماجرا به تذکر قالیباف به رئیس جمهور هم کشیده شده است.

علیرضا سلیمی نماینده مجلس در نشست علنی روز یکشنبه، ۲۹ تیر در مجلس شورای اسلامی با استناد به اصول (۱۳۳) و (۱۳۴) قانون اساسی اظهار کرد: شاهد وضعیت بازار هستیم، قیمت خودرو و لوازم خانگی به طور عجیبی افزایش پیدا کرده است، در این شرایط وزارت صنعت، معدن و تجارت با سرپرست اداره می‌شود.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انتظار می‌رود رئیس جمهور، وزیری برای وزارت صمت معرفی کند، در این آشوب بازار وزارت با سرپرست اداره می‌شود، آیا شرایط کشور عالی است که همچنان وزارت صمت با سرپرست اداره شود، اگر قرار است آقای مدرس خیابانی به عنوان وزیر معرفی شود هر چه زودتر به مجلس اعلام کنند و اگر نظر دیگری دارند آن را اطلاع دهند.

هشدار رئیس مجلس به رئیس جمهور برای معرفی وزیر صمت

در ادامه این صحبت‌ها محمدباقر قالیباف هم خطاب به معاون پارلمانی ریاست جمهوری گفت: درست است که در چارچوب قانون همچنان می‌توان وزارت صمت را با سرپرست اداره کرد، اما از آنجایی که بیشترین حوزه اقتصادی کشور به این وزارتخانه برمی‌گردد، انتظار می‌رود هر چه زودتر برای وزارت صنعت، معدن و تجارت وزیری معرفی شود.

در گزینه‌های احتمالی مطرح شده نام افراد بسیاری به گوش می‌رسد، اما سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن نام حسین مدرس خیابانی و داریوش اسماعیلی را بر زبان آورده است.

تعلل دولت در معرفی وزیر صمت به دلیل تلاش برای تفکیک وزارتخانه ها

حجت الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس  درباره تاخیر به وجود آمده در انتخاب وزیر صمت، گفت: در این شرایط بسیار سخت کنونی کشور که بسیاری از موضوعات داخلی به ویژه موضوعاتی که با زندگی روزمره مردم سرکار دارد، عمدتا در حوزه وزارت صمت است و از سوی دیگر امسال که به عنوان جهش تولید نام‌گذاری شد و مهم‌ترین موضوع هم تولید است و این تولید هم در حوزه وزارت صمت، تجارت، بازرگانی و معادن قرار می‌گیرد، بنابر این اداره وزارتخانه به این بزرگی با سرپرست ظلم به مردم تلقی می‌شود.

او افزود: ما موضوع انتخاب وزیر صمت را به دولت منتقل کردیم و کمیسیون صنایع به رئیس جمهور در این موضوع نامه نگاری می‌کند، چراکه این موضوع بسیار مهم است و بازار خودرو، تولید، صنایع، معادن در این وزارتخانه کنترل می‌شود.

فیروزی ادامه داد: امروز بنده به معاون رئیس جمهور این موضوع را رساندم، اما ظاهرا دولت به دنبال تفکیک وزارت صمت به دو وزارتخانه است، اما لایحه دولت مبنی بر تفکیک این وزارتخانه تاکنون چند بار در ادوار مختلف مجلس مطرح شده و رای نیاورده، بنابراین به نظر می‌رسد این موضوع باعث تاخیر در معرفی وزیر صمت شده است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن با تاکید بر اینکه دولت باید سریع‌تر وزیر صمت را معرفی کند، تصریح کرد:  طبق آیین نامه مجلس در ماده ۲۲ قانون وزیر برای هر وزارتخانه باید شاخصه‌هایی داشته و تحصیلات وی مرتبط باشد، لذا دولت باید چارچوب‌ها  را رعایت کند.

اطمینان مدرس خیابانی برای بقاء در صندلی وزارت

آن طور که از رفتار‌های سرپرست فعلی وزارت صمت پیداست برای باقی ماندن در وزارتخانه انتخاب شده است؛ آنچنان تیم وزارت قبلی را برکنار کرده و افراد جدیدی را به جایگزینی آن‌ها منصوب کرده است که گویا نسبت به جایگاه خود اطمینان دارد. در این چند ماه افراد زیادی از جمله رئیس سازمان گسترش و نوسازی، معاونت معادن و صنایع معدنی، دبیر ستاد تنظیم بازار، مدیر کل امور استان‌ها و چندین مدیر دیگر را برای سمت‌های مختلف منصوب کرده است.

از طرفی دست دست کردن‌های دولت و زمان کوتاه باقی مانده تا پایان کار شرایط بهتری را برای مدرس خیابانی به وجود آورده است، این شرایط ایجاد شده تا احتمال انتصاب سرپرست فعلی به عنوان وزیر قوی تر شود. در چنین شرایطی رضا کوچی تعطیلی هفته آینده مجلس را یادآور شده و از مشکلات احتمالی در صورت تعیین تکلیف نشدن وزیر صمت خبر می‌دهد.

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران درباره تاخیر به وجود آمده در انتخاب وزیر صمت از سوی دولت، گفت: در سال جهش تولید و مشکلات اقتصادی موجود، وزارت صمت باید در خط اول مدیریت بحران باشد و کمک کند تا مشکلات مردم و تولید حل شود، اما این وزارتخانه امروز درگیر مشکلات خود است.

او افزود: وزارت صمت در انتخاب وزیر خود مانده است که این موضوع نشان از ناتوانی و ضعف دولت دارد که بعد از ماه‌ها هنوز توان انتخاب وزیر خود را ندارد.

رضایی کوچی ادامه داد: مجلس انتظار دارد تا دولت خارج از نگاه سیاسی و به سرعت و در اولین فرصت، فردی با روحیه انقلابی و جهادی، آشنا به وزارت صمت و مسلط به مسائل کشور را انتخاب کند.

رئیس کمیسیون عمران با بیان اینکه تاخیر دولت در انتخاب وزیر صمت قابل قبول نیست و مجلس آن را نمی‌پذیرد، گفت: اگر تا پایان هفته رئیس جمهور وزیر صمت را انتخاب نکند، صبر مجلس تمام می‌شود و دولت با این تاخیر باید هزینه سنگینی بپردازد، چرا که در هفته آینده مجلس تعطیل است و از سوی دیگر این موضوع؛ بی تفاوتی دولت نسبت به مسائل مردم، کشور و اقتصاد را نشان می‌دهد که قابل قبول نیست.

با توجه به اهمیتی که ساماندهی به بخش‌هایی مثل تامین اقلام اساسی و بازار خودرو دارد مشخص کردن وزیر جدید صمت می‌تواند مهمترین وظیفه دولت در این هفته باشد. با توجه به شرایط پیش آمده به نظر می رسد تکلیف وزیر جدید صنعت در چند روز آینده مشخص شود.