تکلیف مسکن مهر زلزله زدگان سرپل ذهاب چه می شود؟

زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان ۹۶ در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه به ۱۰ شهرستان و هزار و ۹۳۰ روستای کرمانشاه خسارت وارد کرد.

اخبار اقتصادی۱۰۷ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در این مناطق آسیب دیده و طبق اعلام بازوند استاندار کرمانشاه، ۲ زلزله بزرگ ۷.۳ ریشتری آبان سال ۹۶ و ۶.۴ ریشتری آذر سال ۹۷ در مجموع ۱۵ هزار میلیارد ریال به زیرساخت‌های استان خسارت زد.

تکلیف سازه ای که ریالی از پرداختی مردم در آن نیست چه می شود؟/حق با مردم است یا مسئولین؟

در زلزله سال ۹۶، ۳۶ هزار واحد مسکونی دچار آسیب شد

محبت جمالی نیا فرماندار سرپل ذهاب گفت : در زلزله آبان سال ۹۶ در مجموع ۳۶ هزار واحد مسکونی دچار آسیب کلی و جزئی شد که از مجموع این واحد‌ها ۱۸ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی تعمیری است.

او گفت: تمامی واحد‌های تعمیری شهر و روستا شامل ۱۳ هزار و ۵۰۰ واحد شهری و پنج هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی روستایی عملیات تعمیراتشان پایان یافته و مالکان در این واحد‌ها استقرار یافته اند.

جمالی نیا افزود: بازسازی واحدهای مسکونی تخریبی زلزله در تمامی ۲۰۴ روستای این شهرستان پایان یافته است و در مجموع هفت هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی در روستا‌ها به بهره برداری رسیده است.

تکلیف سازه ای که ریالی از پرداختی مردم در آن نیست چه می شود؟/حق با مردم است یا مسئولین؟

پایان عملیات احداث ۳۶ هزار و ۵۸۸ واحد مسکونی زلزله زده

معاون بازسازی بنیاد مسکن استان کرمانشاه در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۹۸ از پایان عملیات احداث ۳۶ هزار و ۵۸۸ واحد مسکونی زلزله زده شهری و روستایی خبر داد.

او گفت: تعداد کل واحد‌های احداثی شهری و روستایی ۴۰ هزار و ۱۵۰ واحد است که با پیشرفت ۸۵ درصدی تنها ۳ هزار و ۵۶۲ واحد باقی مانده است.

فقیهی ادامه داد: واحد‌های تعمیری نیز ۶۷ هزار و ۵۴۸ واحد شهری و روستایی است که بازسازی همه واحد‌های تعمیری نیز به اتمام رسیده است.

تکلیف سازه ای که ریالی از پرداختی مردم در آن نیست چه می شود؟/حق با مردم است یا مسئولین؟

ماجرای سه بلوک مجتمع شهید شیرودی چیست؟

 در بین ساخت و ساز‌ها در مناطق زلزله زده کرمانشاه، عده ای از مردم شاکی از آن هستند که سه بلوک از مجتمع شهید شیرودی مسکن مهر سرپل‌ذهاب نیمه‌کاره رها شده است و مدت زیادی را به امید ساخته شدن واحد‌ها در کانکس گذرانده اند یا مدتی اجاره‌نشین بوده اند.

محمدی فر مسئول بنیاد مسکن شهرستان سرپل ذهاب از کرمانشاه، گفت : ۲۴ بلوک از مجتمع شهید شیرودی سرپل ذهاب در زلزله آبان ۹۶ دچار آسیب شد که از این تعداد ۳ بلوک ۶ و ۷ و ۱۵ بلوک‌های تخریبی هستند و ۲۱ بلوک مابقی مقاوم سازی شده و تحویل افراد شده و اسکان پیدا کرده اند.

او گفت: سازه این ۳ بلوک طبق آزمایش‌های اولیه باید تخریب و از نو ساخته می‌شد. کارفرمای پروژه راه و شهرسازی است و صورت وضعیت ارائه داده اما پیمانکار اعلام می‌کند که به او پولی داده نشده و تامین اعتباری صورت نگرفته است.

او سوال ما درباره میزان مصالح و اعتبار استفاده شده در این سازه را به ناظر اسکلت ساختمانی ارجاع داد.

تکلیف سازه ای که ریالی از پرداختی مردم در آن نیست چه می شود؟/حق با مردم است یا مسئولین؟

مطالبات پروژه مسکن مهر پرداخت نشده است

محمدی ناظر نظام مهندسی اسکلت ساختمان مسکن مهر هم از کرمانشاه، گفت: من ناظر فنی ساختمان هستم و از بابت بودجه و اعتبارات و مسائل مالی اطلاعاتی ندارم و باید این موضوع از راه و شهرسازی پرسیده شود.

او گفت: صفر کاری ساختمان‌ها تمام شده و قرارداد پیمانکار تا پایان صفرکاری بوده و اکنون به اتمام رسیده است.

محمدی با بیان اینکه پروژه به دلیل عدم پرداخت مطالبات متوقف شده است، گفت: قرار است راه و شهرسازی جلسه‌ ای برگزار کند تا مشکلات این اعتبار حل و فصل شود. زمان اتمام این پروژه را نیز به دست راه و شهرسازی باید سپرد.

تکلیف سازه ای که ریالی از پرداختی مردم در آن نیست چه می شود؟/حق با مردم است یا مسئولین؟

پروژه‌ شهید شیرودی یکی از پروژه‌های پرهزینه است

صالحی رئیس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی استان کرمانشاه از کرمانشاه، گفت:  مشکل ۳ بلوک ساخته نشده این است که باید این سازه کاملا تخریب و دوباره ساخته می‌شد.

او افزود: ما تمام پروژه‌های شهید شیرودی را مقاوم سازی کردیم که جزء یکی از پروژه‌های کم نظیر بود که هزینه بسیار بالایی داشت و اگر ما این سازه را تخریب می‌کردیم و از نو می‌ساختیم خیلی به صرفه‌تر بود فقط به دلیل اینکه زودتر به دست افراد برسد ما حدود ۲۰ متر دیوار برشی کار کردیم ،  تمام پروژه‌ها از نو مقاوم سازی و محوطه سازی آن هم تمام شد.

او گفت: بیشتر از ۹۰ درصد کارهای ساخت ۳ بلوک انجام شده و مراحل پایانی را طی می‌کند و زمان اتمام پروژه بستگی به اعتبارات درنظرگرفته شده دارد.

او از افراد ساکن در این مسکن مهر گله داشت و افزود: ما در پروژه شهید شیرودی سرپل ذهاب  جهاد کردیم، در صورتی که مردم فقط آن ۳ بلوک را می‎بینند. هنوز پیمانکار پروژه در منطقه حضور دارد که واحد‌های تحویل داده شده اگر دچار مشکل شود آن ها را آماده کند و بسازد.

صالحی ادامه داد : محوطه سازی انجام شده و توجیهی برای آن ۳ بلوک به دلیل مقاوم سازی وجود نداشت و باید کامل تخریب می‌شد که هم عملیات تخریب و هم عملیات ساخت زمان بر است چون همه آن‌ها مشکلات خاص خود را داشت.

او افزود: موضوع با فرمانداری مطرح شده و تا پایان سال عملیات اجرایی حل می‌شود.

او گفت: انجام دادن پروژه مسکن مهر شهید شیرودی لابلای همه کار‌های انجام شده برای زلزله زدگان یکی از بزرگترین اقدامات بود چرا که مقاوم سازی سخت‌تر و زمان بر‌تر و پر هزینه بر‌تر از تخریب و بازسازی است.

تکلیف سازه ای که ریالی از پرداختی مردم در آن نیست چه می شود؟/حق با مردم است یا مسئولین؟

مردم در پروژه شهید شیرودی ریالی هزینه نکرده اند

غفوری معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه از کرمانشاه، گفت: ۳ بلوک پروژه مسکن مهر شهید شیرودی بیش از ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و حدودا ۹ میلیارد تومان برای ۵۷۶ واحد در قالب ۲۴ بلوک در نظر گرفته شده و در حال انعقاد قرار داد با پیمانکار اولیه هستیم که تا پایان سال تکمیل واحد‌ها انجام شود.

او گفت : ۲۱ بلوک بعد از حدود یک سال و نیم به صاحبان آن‌ها تحویل داده شده است.

او افزود:  در این پروژه مردم یک ریال پول نداده اند و ما به سختی از بخش های بیمه و اعتبارات عمرانی هزینه این پروژه را تامین و پرداخت کرده ایم.

مسکن مهر شهید شیرودی از جمله موارد پرحاشیه زلزله آبان ۹۶ بود که بازسازی آن به دلیل کمبود اعتبار با تأخیر همراه بود و در نهایت ۲۱ بلوک بازسازی و سه بلوک تخریب شد که صاحبان آن باید تا پایان سال منتظر باشند.

تکلیف سازه ای که ریالی از پرداختی مردم در آن نیست چه می شود؟/حق با مردم است یا مسئولین؟