چرا نباید از بالا رفتن قیمت ارز تعجب کرد؟

سمیعی رئیس اسبق کانون صرافان در خصوص سیاست های بانک مرکزی و به تعادل نرسیدن بازار ارز اظهار کرد:در شرایطی که نرخ تورم در کشور ما بیش از ۱۰ برابر در کشورهای حوزه دلار است ، نباید از بالا رفتن قیمت ارز تعجب کرد.

اخبار اقتصادی- وی ادامه داد: زمانی که شاهد کاهش ریزش قیمت هستیم ، این سوال مطرح می شود  که چه اتفاق مثبتی در وضعیت اقتصادی کشور، افتاده که قیمت ها رو به پایین حرکت کرده است؟ وقتی هیچ دلیلی علمی و اقتصادی برای ریزش قیمت‌ها مشاهده نشود  و باز هم قیمت ها ریزشی باشد، معلوم می شود که مسئله دستوری و مصنوعی است  و تجربه نشان داده که قیمت های مصنوعی و دستوری پایدار نخواهد بود.

چرا نرخ اونس جهانی افزایش یافت؟

رئیس اسبق کانون صرافان با اشاره به اینکه نرخ اونس طلا   در جهان افزایش بی سابقه ای داشته است,تصریح کرد: در زمینه افزایش نرخ طلا با توجه به رشد صنایع الکترونیک در دنیا و استفاده از این فلز گرانبها در صنایع میزان مصرف آن افزایش پیدا کرده است. همچنین در بحران های اقتصادی رویکرد دولت ها و همچنین شرکت ها و سایر مردم به سرمایه گذاری در پروژه های امن تر برای حفظ دارایی بوده است، لذا نگهداری طلا مورد توجه سرمایه گذاران قرار می گیرد.

وی افزود:همچنین طلا فلزی محدود در سطح دنیا است و امکان چاپ آن وجود ندارد و نمی توان طلا را همچون اسکناس به آسانی چاپ کرد و حجم آن را بالا برد.

سمیعی در ادامه با اشاره به ارز ۴۲۰۰ تومانی و چند نرخی بودن ارز بیان کرد: تزریق و ارائه ارز ارزان و محدود به هر بهانه‌ای که باشد، حتی با نیت خیر تنها باعث ایجاد رانت و فساد خواهد بود و حتی نیت‌های خیرخواهانه هم آن را توجیه نمی‌کند، اینکه برای ارزاق مردم ارز ارزان بدهیم، یا برای دارو و درمان ارز پرداخت کنیم درست نیست.

وی در پایان اظهار کرد: برای کمک به مردم راه‌های دیگری هست و نباید با بازی با نرخ ارز باعث ایجاد رانت و فساد در اقتصاد شد، می توان مردم را رایگان تحت بیمه درمانی قرار داد و خدمات دیگری به آن‌ها داد یا ارزاق را با سیستم‌های نظارتی به طور سهمیه‌ای به مردم فقیر رساند، ولی ارز می‌باید قیمت واقعی و واحد داشته باشد تا اقتصادی کشور رونق بگیرد و از آشفتگی مصون باشد.