وام ودیعه و نحوه بازپرداخت آن

وام ودیعه مسکن با هدف کمک به مستاجران کم درآمد برای پوشش بخشی از هزینه‌های افزایش اجاره بها در حال طی کردن مراحل نهایی برای رسیدن به دست واجدین شرایط است.

اخبار اقتصادی- این تسهیلات در سقف‌های ۵۰ میلیون تومان در شهر تهران، ۳۰ میلیون تومان در سایر کلانشهر‌ها (شهر‌های بالای یک میلیون نفر جمعیت شامل مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه) و ۱۵ میلیون تومان در سایر شهر‌ها در نظر گرفته شده است.

نرخ سود این تسهیلات ۱۳ درصد در نظر گرفته شده و با سررسید یکساله پرداخت می‌گردد و باید در دوره قرارداد صرفاً سود تسهیلات توسط مستاجر پرداخت و اصل تسهیلات پایان سال تسویه شود.

در صورتی که متقاضی بخواهد پرداخت تسهیلات را به صورت ۳۶ ماهه تسویه کند باید در هر قسط بخشی از اصل و سود تسهیلات را پرداخت کند که نرخ سود این تسهیلات ۱۲ درصد در نظر گرفته شده است.

پس از بررسی اولیه و ارسال پیامک به متقاضی در زمان‌بندی اعلام شده از سوی وزارت راه‌و‌شهرسازی، متقاضیان واجد شرایط دریافت تسهیلات بانکی از سوی وزارت راه و شهرسازی در سامانه tem.mrud.ir ثبت نام کردند و مقرر شد مشخصات متقاضیان واجد شرایط از سوی این وزارتخانه به بانک‌مرکزی و بانک‌ها ارسال شود.

چندی پیش محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی از ارسال اولین لیست متقاضیان وام ودیعه مسکن به بانک‌ها خبر داد و گفت: این لیست شامل ۶۹ هزار نفر است و تا چهارشنبه ۲۲ مرداد ماه حدود ۳۲۴ هزار نفر پرونده خود را تکمیل کردند که باید پالایش آن‌ها انجام و به تدریج اسامی به بانک‌ها معرفی خواهد شد.

این طور که مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفته است درحال حاضر اسامی واجدان شرایط دریافت وام ودیعه مسکن به بانک‌ها اعلام شده و پیش‌بینی می‌شود با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام گرفته در هفته جاری و یا نهایتا هفته آینده، پرداخت وام ودیعه مسکن به مستاجران واجد شرایط آغاز شود.

۱۵ بانک از جمله بانک‌های ملت، ملی، سپه، صادرات، پرداخت این تسهیلات را برعهده دارند و متقاضیان واجد شرایط می‌توانند با اعلام قبلی برای دریافت این تسهیلات در زمان اعلام شده به بانک‌ها مراجعه کنند.

وزارت راه و شهرسازی ثبت نام کنندگان وام ودیعه مسکن واجد شرایط را به بانک‌های پرداخت کننده معرفی کرده است. بانک‌ها ظرف چند روز آینده پرداخت وام ودیعه مسکن را آغاز خواهند کرد.

به گفته وی هنوز پرداخت‌ها آغاز نشده، اما پیش‌بینی می‌شود وام ودیعه مسکن با هماهنگی بانک‌ها طی این هفته و یا نهایتا هفته آتی به واجدان شرایط، پرداخت شود.