یوان چین به سومین ارز ذخیره بزرگ دنیا تبدیل خواهد شد

شرکت خدمات مالی مورگان استنلی پیش بینی می‌کند در شرایطی که پکن استفاده از یوان را در جهان افزایش می دهد، ارز چین تا 10 سال دیگر تبدیل به سومین ارز ذخیره بزرگ دنیا خواهد شد.

اخبار اقتصادیتحلیلگران این بانک سرمایه‌گذاری طی گزارشی که در روز جمعه منتشر شد اعلام کردند سهم یوان در ذخایر ارز خارجی دنیا نسبت به سطح فعلی که 2 درصد است، بیش از دو برابر خواهد شد و از ین ژاپن و پوند انگلیس پیشی خواهد گرفت.

طبق پیش بینی این تحلیلگران، ارز چین تا 2030 بین 5 تا 10 درصد ذخایر ارز خارجی دنیا را تشکیل می‌دهد.

جیمز لرد، استراتژیست بین المللی مورگان استنلی می‌گوید:« رسیدن به این هدف با باز شدن بازار مالی چین غیر واقعی نیست».

 این بانک سرمایه‌گذاری دورنمای مثبت خود را برای یوان علیرغم تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر اقتصاد چین و دنیا، تغییر نداده است. آخرین پیش‌بینی این بانک تغییری نسبت به آنچه در آغاز سال گذشته میلادی تخمین زده بود، ندارد. بانک های مرکزی بیشتری در سراسر جهان به تدریج یوان را در خزانه های خود ذخیره کرده اند. به گفته مورگان استنلی، حداقل 10 بانک در سراسر جهان در سال گذشته یوان را به ذخایر خارجی خود اضافه کرده اند و حالا تعداد دارندگان این ذخایر به 70 می‌رسد.

 اطلاعات صندوق بین المللی پول نشان می‌دهد سهم یوان در ذخایر جهانی از اکتبر 2016، یعنی زمانی که برای اولین بار در سبد ارزهای ذخیره اصلی این صندوق قرار گرفت، دو برابر شده است. سهم یوان در آن زمان یک درصد بود و حالا تا 2.02 درصد افزایش یافته است. رقبای اصلی یوان، ین ژاپن و پوند انگلیس، به ترتیب 5.7 درصد و 4.43 درصد سهم دارند. دلار آمریکا حدود 62 درصد ذخایر ارز خارجی جهان را تشکیل می دهد و سهم یورو بیش از 20 درصد است.

 در حالی که برخی تحلیلگران می گویند یوان نمی تواند دلار را از جایگاه خود به عنوان ارز برتر جهان پایین بکشد ولی برخی پیش بینی می کنند دلار نفوذ خود را در بازارهای جهانی از دست می‌‌دهد. استراتژیست‌های گلدمن ساچز هشدار داده اند نگرانی های جدی در مورد موقعیت دلار به عنوان ارز ذخیره جهان وجود دارد.