نوید ساخت 84 هزار واحد مسکونی برای روستاییان محروم تا پایان سال 99

یکی از مهم‌ترین موانع «نوسازی» و « احداث مسکن روستایی » مواجه با خانواده‌هایی بود که توانایی تامین هیچ آورده‌ای برای بازسازی و تکمیل واحد مسکونی خود را نداشتند و نمی‌توانستند در طرح‌های دولت برای بهبود و مقاوم سازی واحد مسکونی خود مشارکت داشته باشند.

اخبار اقتصادی- وام بانکی ۴۰ میلیون تومانی دولت با نرخ ۵ درصد و امکان بازپراخت ۱۵ ساله نیز نمی‌توانست به تنهایی برای خانه‌دارکردن این خانواده‌ها کافی باشد. به همین دلیل دولت تدبیر و امید در یک برنامه جدید و با رویکرد حمایتی از سال گذشته تصمیم گرفت تا آورده اولیه آن دسته از خانواده‌های روستایی که امکان مشارکت در طرح‌های دولتی را نداشتند تامین کند و در گام نخست مبلغ ۲۵ میلیون تومان را برای این طرح اختصاص داد و ساخت مسکن محرومان در سراسر کشور کلید خورد.

از زمستان سال گذشته و بعد از تفاهمنامه سازمان برنامه و بودجه با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ساخت مسکن روستایی با آورده دولت برای نخستین بار در ۱۸ استان کشور آغاز شد.

بعد از این تفاهمنامه احداث و مقاوم سازی مسکن روستایی در سراسر کشور از روستاهای گناباد و بجستان در جنوب خراسان رضوی تا روستاهای چابهار در دستور کار قرار گرفت و این طرح اکنون در برخی روستاها به پیشرفت ۸۰ درصدی رسیده است.

«عزیزالله مهدیان» معاون امور بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی روز سه شنبه در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره جزییات ساخت مسکن محرومان یکسال بعد از مصوبه حمایتی دولت، گفت: تعداد زیادی از روستایی‌ها بودند که برای نوسازی خانه خود توانایی پرداخت هیچ یولی را نداشتند و خانه‌هایشان هم فرسوده بود. دولت از سال گذشته در قالب طرح ساخت مسکن برای محرومان مبلغ ۲۵ میلیون تومان را به ساخت هر واحد مسکونی اختصاص داد که اکنون این رقم به ۳۰ میلیون تومان رسیده است.

وی ادامه داد: این ۳۰ میلیون تومان با وام ۴۰ میلیون تومانی که به زودی به ۵۰ میلیون تومان می‌رسد، موجب ساخت صدها هزار واحد خانه برای محرومان شده است و تاکنون در ۱۸ استان کشورکار شروع شده است.

مهدیان خبر داد: در این طرح برای حدود ۸۴ هزار واحد منابع پیش‌بینی شده است که از این تعداد حدود ۴۰ هزار واحد شروع به ساخت شده است. همچنین  بیش از ۲۲ هزار واحد اتمام شده و به بهره برداری رسیده است و باقی واحدها تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.

معاون امور بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین ادامه داد:برای حدود ۸۵ هزار واحد مسکونی که قرار است برای محرومان ساخته شود ۲ هزار و ۲۹۸ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که تاکنون ۶۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت و باقی آن مراحل پرداخت را می گذارند.

مهدیان درباره افزایش تسهیلات ساخت مسکن روستایی به۵۰ میلیون تومان و زمان تخصیص آن نیز گفت: نزدیک ۴ ماه است که مصوبه دولت برای افزایش وام ساخت خانه روستایی از ۴۰ به ۵۰ میلیون تومان نهایی شده است و اکنون نزد بانک مرکزی مراحل ابلاغ را می گذراند. در صورت اختصاص زودتر این مبلغ روند ساخت مسکن محرومان سرعت خواهد گرفت و شاهد تحویل واحدهای بیشتری به محرومان روستایی خواهیم بود.