برای خرید خودرو دست نگه دارید، قیمت‌ها قطعاً شکسته می‌شود

مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت در گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه ساماندهی وضع تولید و عرضه متناوب خودرو به بازار از جمله وظایف وزارت صمت است، گفت: تولید خودرو در کشورمان تا 16 شهریور امسال رشد داشت و امسال 399 هزار دستگاه تولید کردیم در حالی که این رقم، پارسال 335 هزار دستگاه بوده است. امسال از 399 هزار دستگاه خودروی تولید شده، 324 هزار دستگاه تحویل شده است و خودرو‌های ناقصی که تولید کردیم نسبت به پارسال 24 درصد کمتر بوده است.

اخبار اقتصادی- صادقی نیارکی افزود: ورودی صنعت خودروسازی ، سیال است و نهاده‌های تولید به صورت روزانه خرید می‌شود و نرخ ارز هم سیال است و ماهیت بورس کالا، سیال و انواع نهاده‌های مصرفی با قیمت‌های روز خریداری می‌شود و دیگر نهاده‌ها هم تابعی از نرخ ارز است.

وی با اشاره به اینکه قیمت را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند، گفت: هزینه‌های مالی در یکی از شرکت‌های خودروساز, 16 درصد و در دیگری حدود 9 درصد است، اما شورای رقابت، هزینه‌های مالی هر کدام از این شرکت‌ها را 5 درصد در نظر گرفت و این کمبود بالاخره در جایی خودش را نشان می‌دهد.

صادقی با اشاره به اینکه قیمت کنونی در مقایسه با گذشته، عادلانه تر، منطقی‌تر و واقعی‌تر است، افزود: روش قرعه کشی خودرو‌ها تا زمانی که عرضه و تقاضا متعادل شود ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: ناچاریم در فرآیند عادلانه، متقاضیان واقعی خودرو را شناسایی کنیم و خودرو‌های تولیدی را به آن‌ها اختصاص دهیم.

معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: در سال 95 خودروسازان بدون قرعه کشی با وام پرداختی از سوی آن‌ها باز هم شاهد استقبال نکردن مردم از خرید خودرو بودند و نهضت نخریدن خودرو ایجاد شده بود، ولی امروز در شرایطی هستیم که مؤلفه‌های بسیار متغیری در آن وجود دارد.

وی افزود: زمانی که قیمت خودرو واقعی و منطقی شود قطعاً متقاضیان واقعی وارد می‌شوند.

وی درباره تنوع تولید خودرو هم گفت: در حال حاضر دو پلتفرم جدید در ایران خودرو و سایپا داریم که این پلتفرم‌ها در نیمه دوم سال رونمایی خواهند شد.

صادقی با اشاره به اینکه شرکت سایپا اولین سدان را تحت عنوان خودرو شاهین عرضه می‌کند هم افزود: این خودرو در سال آینده در کلاس‌های مختلف عرضه خواهد شد و همچنین در شرکت ایران خودرو تولید خودرو‌های جدید در حال انجام است.

وی ادامه داد: به واسطه این که 35 رشته فعالیت مرتبط با صنعت خودروسازی است، صنعت خودرو اولین صنعتی بود که در دور جدید تحریم شد.

معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: کل تعهدات ایران خودرو از امروز 343 هزار دستگاه و تعهدات معوق این شرکت در حال حاضر 41 هزار دستگاه می‌باشد، ولی در سال گذشته در همین زمان، تعهدات این شرکت 392 هزار دستگاه بوده که معوقات آن 179 هزار دستگاه بوده است.

صادقی ادامه داد: تلاش صنعت کشور، قطعه سازان و سیاست گذاران موجب برطرف کردن 77 درصدی تعهدات خودروسازان شده است و همچنین یک ظرفیت مازاد در شش ماهه دوم و سال آینده خواهیم داشت.

وی افزود: کل تعهدات شرکت سایپا در سال گذشته 450 هزار دستگاه بوده و امسال 390 هزار دستگاه می‌باشد و تعهدات معوق سال گذشته این شرکت 240 هزار دستگاه بوده که در حال حاضر به 72 هزار دستگاه کاهش پیدا کرده است.

صادقی ادامه داد: قیمت خودرو در این دو هفته کاذب و هیجانی بوده که یک عده سوداگر در فکر استفاده از این شرایط هستند و قطعاً این قیمت‌ها شکسته خواهد شد.

وی تأکید کرد: افرادی که در این شرایط وارد بازار خودرو شدند حتماً زیان خواهند کرد.

معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: فضای مجازی دارای شورای نظارتی می‌باشد که با دستور قضایی سایت‌های قیمت گذاری خودرو متوقف شدند، ولی در اینستاگرام بعضی از صفحات که دارای دنبال کنندگان بالا هستند هر روز اقدام به قیمت سازی می‌کنند.