توصیه‌هایی مهم به سهامداران بازار سرمایه

دکتر یاسر فلاح مدیر عامل سابق شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس در خصوص وضعیت بازار سهام گفت: در شرایط فعلی بازار سرمایه کشور نیاز به همدلی دارد تا از ترس و هیجانات کاذبی که میان خرده‌سهامداران حقیقی ایجاد شده کاسته شود.

اخبار اقتصادیفلاح با اشاره به رفتارهای هیجانی که این روزها منجر به تشکیل صف‌های عظیم فروش شده است گفت:‌ برای حل این مشکل ابتدا باید با اقداماتی که سبب بی‌اعتمادی مردم به بازار می شود مقابله کرد چرا که اگر جامعه اعتماد خود را به بازار سرمایه از دست دهد، از کارآیی این ابزار حمایت و تامین مالی از شرکت‌ها تا سالها کاسته می‌شود.

تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه اصلاح فعلی شاخص که برخی به اشتباه تصور ریزش از آن را دارند باعث شد قیمت بسیاری از سهم‌ها به کف خود نزدیک شود گفت: پیش‌بینی می‌شود در شرایط فعلی بازار به زودی به حالت عادی خود برگردد.

فلاح با توصیه به سهام دارانی که این روزها قصد فروش سهام خود را دارند گفت: همه باید از بازار صیانت کرده و در شرایط هیجانی از فروش سهام خود پرهیز کنند چرا که متضرر اصلی خودشان می‌شوند.

وی در توصیه دیگر گفت: بهترین حالت بازار این است که سهامداران خرید خود را از شرکت‌های بورسی انجام دهند. به عبارت دیگر هرکسی نیازهای خود را از شرکت‌های بورسی و فرابورسی انجام داده و به نحوی به سودآوری و افزایش سود شرکت خود کمک کند.

کارشناس بورس در پایان با انتقاد از برخی اظهاراتی که سبب بی‌اعتمادی مردم به بازار می‌شود گفت ممکن است که هنوز هم تعدادی از نمادها بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله شده و (Over Value) هستند اما واقعیت این است که اولا میزان آن بسیار پایین بوده که این رقم در بازه زمانی ۳ تا ۵ سال هیچ خطری برای سهامدار ایجاد نمی‌کند.

زمانی برخی شرکت‌های موجود در بازار تا ۸۰ درصد (Over Value) بودند که در حال حاضر با اصلاح ۴۰ درصدی اخیر بازار و افزایش قیمت دلار این میزان خنثی شده و بازار به تعادل و ثبات نسبی رسیده و به زودی حرکت رو به جلوی خود را آغاز می‌کند.