رونمایی از قاچاق کالاهای حوزه فناوری
محمدرضا فرجی با اشاره به افزایش هزینه گمرک برای کالای حوزه فناوری بیان کرد: در گذشته هنگام ورود کالای حوزه فناوری مانند لب تاب ، رایانه و سایر کالای این بخش مالیات ۵ درصدی به علاوه ۹ درصد ارزش افزوده متناسب با قیمت کالا تعیین می‌شود.

 اخبار اقتصادی- رییس اتحادیه فناوران رایانه تصریح کرد: هزینه ۹ درصدی مالیات ارزش افزوده بر مبنای نرخ ارز نیمایی تعیین می‌شود و پیش از نوسانات نرخ ارز این رقم چندان تاثیر زیادی بر قیمت نهایی کالا نداشت، اما با افزایش نرخ ارز این رقم افزایش چشمگیری داشته است.
وی افزود: علاوه بر این تفاوت قیمت به دلیل تغییر کالا‌های حوزه فناوری از ردیف دریافت کنندگان ارز دولتی به آزاد، دریافت ارز و تخصیص آن با تاخیر فراوانی همراه شده به گونه که ترخیص کالا‌های این حوزه با تاخیر ۴ ماه به دست بازرگانان می‌رسد.

فرجی بیان کرد: این تاخیر در ترخیص باعث افزایش هزینه و خواب سرمایه می‌شود و قطمت کالا را نیز افزایش می‌دهد.

رییس اتحادیه فناوران رایانه تصریح کرد: با توجه به شرایط ذ‌کر شده، شاهد افزایش قاچاق کالا در حوزه فناوری هستیم به دلیل اینکه این کالا‌های قاچاق بسیاری از هزینه‌های گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت نمی‌کنند با قیمت کمتر می‌توانند بازار را از دست واردکنندگان مجاز نیز بگیرند.

وی افزود: افزایش قاچاق عواید دولت را از محل واردات کالا از طریق مبادی رسمی کاهش می‌دهد و این موضوع به مشکلات دولت در سال تحریم‌های ظالمانه اضافه خواهد کرد.

فرجی بیان کرد: طی ماه‌های گذشته شاهد افزایش تعداد فروشندگان غیر رسمی کالا‌های قاچاق حوزه فناوری از طریق ایجاد کانال در پیام رسان‌های داخلی و خارجی هستیم که با قیمت کمتر بازار را از دست بازرگانان رسمی خارج می‌کنند.

رییس اتحادیه فناوران رایانه تصریح کرد: ادامه وضع موجود می‌تواند باعث افزایش تعداد کالای‌های بدون گارانتی و بی کیفیت در بازار شود آن هم در شرایطی که نیاز به کالای حوزه فناوری افزایش چشمگیری داشته است.