تحویل ماهواره پارس یک به سازمان فضایی در هفته آینده
 محمدجواد آذری جهرمی در مراسم معرفی دستاورد‌های بومی سازی تجهیزات پیشرفته شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد: در اقتصاد دیجیتال و حوزه ICT یکی از محور‌های اصلی تولید داخل است، سهم ارتباطات و فناوری اطلاعات به ۶.۵ درصد رسیده  است که مربوط به تولیدات این بخش است.

تولید تجهیزات حوزه فناوری نیازمند تعیین مدل اقتصادی

 اخبار اقتصادی- وزیر ارتباطات تصریح کرد: در ابتدای انقلاب با رشد فناوری ارتباطات، صنعت مخابرات رشد خوبی داشته به گونه‌ای که سوییچ سازی در این صنعت همگام کره جنوبی در حال توسعه بوده، اما متاسفانه هدایت خوبی برای رشد این چرخه به لحاظ استفاده آن صورت نگرفته و همزمان ۵ شرکت اقدام به ساخت سوییج کردند که در رقابت باید یک دیگر حذف شدند و در ادامه با دامپینگ و خدمات پس از فروش مطلوب‌تر از سوی شرکت‌های خارجی باعث خروج شرکت‌های ایرانی از مدار تولید شده است.
وی افزود: از تاریخ شفاهی شرکت‌های ایرانی در تولید تجهیزات حکایت از داشتن دانش فنی برای تولید تجهیزات در داخل کشور است، اما نیازمند تبین مدل اقتصادی برای توسعه راهبردی این شرکت احساس می‌شود.

آذری جهرمی عنوان کرد: ذهنیت غلطی در خصوص تولید داخلی صورت گرفته به گونه‌ای که تا اسم تولید داخلی می‌آید توقع ساخت صفر تاصد یک کالا شکل می‌گیرد در حالی که این درست نیست و در بخش‌های قطعات نیمه هادی ما استفاده کننده از تجهیزات سایر کشور‌ها هستیم و دانش استفاده از این قطعات و تجهیزات در داخل شکل گرفته است.

تولید داخلی باید قیمت پایین تری نسبت به کالای مشابه خارجی داشته باشد

وزیر ارتباطات بیان کرد: تولید داخلی زمان توجیه پذیر است که نسبت به نمونه تجهیزات خارجی کمتر باشد که این موضوع به تیراژ تولید مربوط می‌شود از سوی دیگر به دلیل اینکه شرکت‌های خارجی در بازار‌های بین المللی حضور دارند قیمت کالای نهایی آن‌ها کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: اتخاذ سیاست‌های تعرفه‌ای از سوی دولت برای کالا‌های ساخت داخل می‌تواند این تفاوت قیمت را جبران کند.
 
آذری جهرمی تصریح کرد: تجربه مدیریت شبکه زیرساخت کشور در مدت یک سال و نیم زمینه تعامل با شرکت‌های فنی را برای بنده فراهم کرد، یکی از گلایه‌های اصلی شرکت‌های فنی عدم ارائه خدمات پس از فروش شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش است به گونه‌ای که پس از فروش خدمات به دلیل عدم مشکلا درآمدی شرکت تعطیل می‌شود و خدمات پس از فروش ادامه نخواهد یافت.

وزیر ارتباطات بیان کرد: موضوع خدمات پس از فروش در شرکت‌های خارجی به درستی اجرا می‌شود و با شعار "همیشه حق ما مشتری" است، توانستند بازار‌های وسیعی را به دست آوردند.

وی افزود: بازار داخلی کشش مشخصی دارد و هزینه تحقیق و توسعه نیز بالا است، پس از اشباح شدن بازار شرکت تولیدکننده تجهیزات فعالیت خود را متوقف می‌کند.

تولیدکنندگان تجهیزات حوزه فناوری ادغام شوند

وزیر ارتباطات بیان کرد: راهکار این موضوع را می‌توان در اتصال شبکه تولید و تغییر از شیوه تک محصولی به سوی ساخت چندین قطعه کاربردی است تا بتوانند در بازار حضور پیدا کنند.

وی افزود: بلوغ صنعت تولید نیازمند ادغام شرکت‌های تولید است و با استفاده از تجربیات یکدیگر زمینه برای تولید متناسب با نیاز کشور، انجام شود تا حضور مستمر در بازار‌های داخلی و خارجی فراهم شود.

آذری جهرمی ادامه داد: پویایی تکنولوژی باعث عقب ماندن تولیدکنندگان داخلی است، البته برخی از تصمیمات دولت برای حمایت از تولیدات داخلی که با ممنوعیت واردات همراه است، خیال تولیدکننده را از فروش محصول جمع خواهد کرد و دیگر به سمت افزایش کیفیت محصول نمی‌رود.

وزیر ارتباطات بیان کرد: حضور در عرصه بازار بین الملی شرایط را برای افزایش کیفیت تجهیزات فراهم خواهد کرد و شرایط نیز برای این حضور فراهم است.

وی ادامه داد: فرهنگ خدمات پس از فروش نیازمند ارتقا و توسعه است که باید برای آن وقت گذشا و آموزش‌های لازم ارائه شود.

آذری جهرمی بیان کرد: برای حمایت از تولید داخلی برنامه‌های خوبی در نظر گرفته شده است، راهبرد‌های مانند ترسیم نقشه اولیه تجهیزاتی که شبکه داخلی به آن نیازمند است، ارائه شده به گونه‌ای به تولیدکننده گان اعلام شده از ساخت تجهیزات غیر ضروری خوداری کنند مگر در بخش‌های نظامی و امنینی.

۷۰ درصد تجهیزات مورد نیاز در بخش اینترنت ثابت در داخل تامیتن می‌شود

وزیر ارتباطات بیان کرد: ۷۰ درصد تجهیزات مورد نیاز در بخش اینترنت ثابت در داخل کشور تامین می‌شود و در سال آینده بایستی جهش مناسبی داشته باشیم.

وی ادامه داد: به اپراتور‌های داخلی تکلیف شده که از تجهیزات داخلی استفاده کنند، اما تولیدکنندگان داخلی باید از رقابت منفی پرهیز کنند.

آذری جهرمی بیان کرد: تولیدکنندگان تجهیزات داخلی باید مشکلات و نواقص موجود را در سندیکا طرحی کنند، اما متاسفاته شاهد رقابت منفی میان تولیدکنندگان داخلی هستیم.

وزیر ارتباطات بیان کرد: فشار اقتصادی ناشی از محدودیت‌های بین المللی امری غیرفابل انکار است و باید در این شرایط مدیریت را به بهترین شرایط اجرا کرد.

وی ادامه داد: به دلیل نوسانات نرخ ارز شاهد افزایش چند برابری قیمت کالا‌های حوزه فناوری هستیم که در این شرایط می‌بایست تولید را افزایش را افزایش دهیم و با قیمت مناسب ارائه دهیم.

به گفته وی؛ در شرایط فعلی درخواست برای خرید مودم و تجهیزات اینترنتی افزایش داشته است در همین خصوص ۴ شرکت تولیدکننده مودم و ۳ شرکت تولیدکننده موبایل فعالیت می‌کنند.

آذری جهرمی بیان کرد: اولین بخش گوشی‌های ساخت وزارت دفاع برای عرضه به بازار به شرکت ایرانسل تحویل داده شده و تشکر ویژه‌ای از سازندگان و تسهیل کنندگان این فرایند داریم.

 تامین منابع مالی برای فروش اقساطی تلفن همراه در دستور کار قرار گرفت

وزیر ارتباطات بیان کرد: به دنبال تامین خط اعتباری ۵۰۰ میلیارد تومانی به اپراتور‌ها برای فروش قسطی تلفن همراه در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی باید تولید داخلی تلفن همراه حفظ شود و وزارت ارتباطات حمایت مناسبی از تولیدکنندگان انجام خواهد داد.

سهم تولید تجهیزات داخلی به ۱۰ درصد می‌رسد

وزیر ارتباطات بیان کرد: به دنبال افزایش سهم تولید اقتصاد دیجیتال تا ۱۰ درصد هستیم و با وجود تحریم‌های بین المللی و خروج شرکت‌های خارجی، خوشبختانه تصمیمات دقیقی در این حوزه گرفته شد تا مشکلات تاثیر بر روند فعالیت‌های مجموعه نداشته باشد.

وی ادامه داد: کیفیت بد شبکه همراه اول در تهران و البرز با تلاش شبانه روزی آن‌ها حل شد و ظرف ۱۰ روز آینده اتفاقات خوبی در دست اجرا است و با توجه به آغاز مدارس و دانشگاه که میزان ترافیک شبکه را افزایش می‌دهد، نیاز است اقداماتی در خصوص بهبود شبکه صورت گیرد.

آذری جهرمی بیان کرد: کار آزمایش نهایی ماهواره پارس یک که پیشرفته‌ترین ماهواره داخلی است، به پایان رسیده  و هفته آینده برای طی مراحل خود تحویل سازمان فضایی خواهد شد و تقاضا دارم برای اتمام ماهوار ناهید ۲ با جدیت و تلاش بیشتر به سرانجام برسد.