استخراج ارز‌های دیجیتال، افزایش سود شرکت‌های خارجی و بی‌تأثیر در توسعه زیرساخت داخلی
محمدرضا شرفی با اشاره به طرح مجلس برای استخراج ارز در مناطق ویژه اقتصادی اظهار کرد: طرح استخراج ارز‌های دیجیتال در مجلس هنوز اعلام وصول نشده است اما اجرایی شدن این طرح تأثیری در رونق استخراج ارز‌های دیجیتال ندارد.

عضو انجمن بلاک‌چین تصریح کرد: این طرح بدون بررسی کارشناسی مطرح شده و باعث افزایش سود شرکت‌های خارجی خواهد شد و به دلیل معافیت‌های مالیاتی تنها شرکت‌های خارجی از آن بهره می‌برند و تاثیر در توسعه زیرساخت مناطق نخواهند داشت.
وی افزود: در حال حاضر بزرگترین مزرعه استخراج ارز دیجیتال توسط شرکت‌های خارجی ایجاد شده است و به دلیل معافیت‌های گمرکی و مالیاتی مناطق ویژه اقتصادی، عایدی برای کشور نخواهد داشت.

شرفی بیان کرد: تفکیک کشور به مناطق داخلی و مناطق ویژه به معنی صادرات برق به نفع شرکت‌های خارجی است، در حال حاضر متقاضیان زیادی برای احداث مراکز استخراج ارز وجود دارد، اما به دلیل نبود شرایط امکان فعالیت ندارند.

عضو انجمن بلاک چین تصریح کرد: دستور العمل وزارت صمت برای جلوگیری از استخراج ارز‌های دیجیتال در کشور و محدود کردن فعالیت در مناطق ویژه اقتصادی باعث افزایش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و عدم استقبال سرمایه‌گذاران برای ایجاد واحد‌های استخراج ارز در مناطق ویژه اقتصادی است.

وی افزود: برای استفاده از گواهی صرفه جویی، نیاز است بخش خصوصی سرمایه هنگفتی را در طرح‌های وزارت نیرو صرف کند تا از عایدی آن بتواند برق مورد نیاز برای استخراج را دریافت کند، زمانی که متقاضی می‌تواند در برق صنعتی را دریافت کند چرا باید سرمایه گذاری سنگینی انجام دهد؟

شرفی بیان کرد: حضور مستقیم نیروگاه‌های تولید برق حرارتی در استخراج ارز‌های دیجیتال می‌تواند کشور را با کمبود تامین برق خانگی و صنعتی مواجه کند، وزارت نیرو می‌تواند با ایفای نقش خود با صنعت ارز دیجتال همکاری کند.

عضو انجمن بلاک چین تصریح کرد: عمر مفید تجهیزات و بازدهی سرمایه گذاری در صنعت ارز دیجیتال ۲ سال است و محاسبات و برنامه ریزی دقیقی برای درآمدزایی دارد و نمی‌توان تنها به زمانی که برق در شبکه مازاد است و فصل تابستان سپری شده، اکتفا کرد ماهیت و سودهی این فعالیت به صورت مستمر در طی سال است.

وی افزود: قانون گذاری در مناطق ویژه اقتصاد نیازمند اصلاح در برخی از فعالیت مخصوصا در صنعت استخراج ارز دارد تا زمینه برای فعالیت سرمایه گذاران داخلی نیز فراهم شود.