وزارت صمت ابزار قانونی برای کنترل بازار فولاد ندارد

داریوش اسماعیلی معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت  در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما در خصوص وضعیت بازار فولاد گفت: ما در سال ۳۰ میلیون تن فولاد تولید می‌کنیم که ۱۰ میلیون تن مازاد نیاز داخل است و باید برای صادرات آن برنامه ریزی شود.

او ادامه داد: وزارت صمت طبق قانون تا انتهای سال ۹۸ آنچه  که از فولاد در بورس عرضه می‌شد را کنترل می‌کرد. سال گذشته با وجود نوسانات اقتصادی، قیمت فولاد افزایش زیادی نداشت. در این بخش وزارت صمت دو اختیار داشت یک اینکه قیمت پایه را تعریف کند و دوم سقف قیمت  فولاد را مشخص کند.

اسماعیلی بیان کرد: از زمانی که فولاد به بورس کالا ورود پیدا کرد و بورس قیمت پایه این محصول را ۹۵ درصد افزایش داد، قیمت این محصول از فوب خلیچ فارس هم گران‌تر شد بنابراین صادرات آن به صرفه نبود.

معاون معدنی وزیر صمت تصریح کرد: نظر وزارت صمت درباره قیمت گذاری این محصول، برابر با ۸۳ درصد قیمت  فوب خلیج فارس بود که البته این میزان از سوی بورس به ۹۵ درصد افزایش یافت تا قیمت نهایی حدود ۵ درصد گرانتر از آن چیزی باشد که در خلیج فارس با ارز نیمایی عرضه می‌شود.

او افزود: در این شرایط شاهد بودیم که  با وجود اینکه تولید فولاد ۱۰ درصد افزایش داشت اما صادرات شمش  ۲۰ درصد و صادرات میلگرد ۵۰ درصد کاهش یافت.

این مقام مسئول گفت: سال گذشته اهرمی داشتیم  و به تولید کنندگان اعلام می کردیم به شرطی  اجازه صادرات دارید که کف عرضه را انجام داده باشید.

او تصریح کرد: تولیدکنندگان فولاد تعهد اخلاقی داده بودند که حداقل ۶۰ درصد تولیدات خود را در داخل عرضه کنند. متاسفانه فولادسازان کف عرضه در بورس را انجام ندادند و اختلاف عرضه و تقاضا و به دنبال آن  قیمت  فولاد در داخل کشور افزایش یافت و از قیمت جهانی هم بیشتر شد بنابراین رغبت تولیدکنندگان به صادرات این محصول هم کاهش یافت.

معاون  معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: بورس کالا یکی از عوامل اصلی گرانی فولاد است چرا که قیمت پایه این محصول را ۹۵ درصد افزایش داده است.

او ادامه داد: وزارت صمت هیچ ابزار قانونی برای کنترل بازار ندارد چراکه فولاد در بورس عرضه می شود و تعیین و کنترل قیمت آن به دست سازمان بورس کالا است.

معاون معدنی وزیر صمت گفت: ما راهکارهای پیشنهادی ارائه داده ایم. باید اولویت تنظیم بازار در داخل بگذاریم اگر قیمت فولاد در داخل کشور پایین بیاید، تولیدکنندگان تشویق به صادرات هم می شوند.

او در خصوص راهکار وزارت  صمت توضیح داد: در تولید فولاد همه مراحل یارانه دارد بنابراین باید قیمت پایه این محصول ۷۵ درصد فوب خلیج فارس تعیین شود. همچنین باید تولیدکنندگان مکلف شوند تمام فولاد تولیدی خود را در بورس عرضه کنند.