"توتک" و "اگردک" شیرینی سنتی کرجی ها برای عید نوروز

هر استانی که سری بزنید در کنار جاذبه های گردشگری، مواد غذایی متنوعی دارد که به اسم آن استان معروف است.

استان البرز نیز از این مهم بی نصیب نیست و آن را به نان هایی به اسم توتک و اگردک می شناسند که البته ممکن است این عناوین نه تنها برای گردشگران بلکه برای ساکنانش ناآشنا باشد.

images

از این رو خبرنگار البرزبانو سری به منزل یکی از بانوان کرجی که خرج زندگی خود را از راه پخت توتک به دست می آورد زد و با وی به گفت و گو نشست.

photo_2016-03-16_09-26-50

شهین بابایی بانوی 52 ساله ای است که در انفوان جوانی همسرش را از دست داده است، همسری که با عرق جبین خرج یک خانواده را در می آورده ولی اکنون دیگر در جمع خانواده نیست و این وظیفه بر عهده این بانو افتاده است که به بهترین نحو ممکن تلاش می کند تا خرج زندگی را در بیاورد.

وی یکی از قدیمی های کرج است که متولد روستای آزادبر جاده چالوس و ساکن حصار است و نه تنها برای مشتریانش رب، ترشی و سمنو می پزد بلکه سفارشات بسیاری را برای پخت توتک که از نان های قدیمی کرج است می گیرد و بیشترین مشتریانش را قدیمی ها تشکیل می دهند.

 

 

photo_2016-03-16_09-26-44

شهین بابایی گفت: آگردک یکی دیگر از این نان هاست که از مخلوط شیر، آرد، روغن، شکر، زنجبیل، ماست و جوز هندی درست می شود که همزمان با فرارسیدن سال جدید در کنار این نان، سبزی پلو با ماهی و ته چین گوشت هم درست می کردند.

این بانوی کرجی از صفا و صمیمیت قدیمی ها هم برایمان سخنی به میان آورد و گفت: در قدیم در ظرف های بزرگ مسی غذا درست می کردند که صفا و صمیمیت زیادی داشت، صفایی که با هیچ چیز قابل معاوضه نبود.

photo_2016-03-16_09-27-44

وی در خصوص دیگر کارهایی که برای کسب درآمد انجام می دهد گفت: روزهای عاشورا و ماه رمضان در مسجد برای عزادارن و روزه داران غذا می پزم و مزدم را از امام حسین(ع) می گیرم ولی در زمان های دیگر که برای خانه ها و مجالس غذا طبخ می کنم حق الزحمه ای را دریافت می کنم.

این مادر زحمت کش و مهربان در پایان برای تمامی جوانان آرزوی سلامت و عاقبت به خیری کرد.