اورژانس اجتماعی گامی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

مهشید موقر اظهارکرد: نابسامانی‌های اقتصادی، اجتماعی و روانی زمینه‌ای را برای بروز آسیب‌ها از قبیل انحرافات زندگی، طلاق، سرقت، اعتیاد، خودکشی و ... فراهم کرده که باید برای کاهش این آسیب‌ها برنامه‌ریزی درستی را انجام داد.

وی افزود: خدماتی که در مراکز اورژانس اجتماعی به آسیب‌دیدگان ارائه می‌شود در سال‌های اخیر زمینه‌ای را فراهم کرده تا این آسیب‌ها و دغدغه‌ها در این حوزه به حداقل برسد.

این مسئول توجه به تقویت بنیه‌های خانواده و ساختارهای دولتی و غیردولتی را در حل مشکلات و آسیب‌ها ضروری اعلام کرد و گفت: در این بین راه‌اندازی مراکزی که بتواند به شناسایی، بررسی و حل مشکلات اجتماعی و روانی خانواده‌ها کمک کنند قطعاً زمینه‌ای را فراهم خواهد کرد تا اهداف انسانی و زندگی سالم بهتر و شایسته‌تر فراهم آید.

موقر یادآورشد: در این بین مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی البرز به عنوان مرکز تخصصی، کنترل و کاهش بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی را از طریق ارائه خدمات و اقدامات فوری مورد توجه قرار داده و زمینه‌ای را فراهم کرده تا یک فرد به صورت سالم و با ایمنی بیشتر زندگی اجتماعی خود را دنبال کند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی البرز هدف اصلی از راه‌اندازی این مرکز را ارتقای سطح دانش و آگاهی‌های افراد در معرض آسیب، ارتقای توانمندی‌های افراد در معرض آسیب، شناسایی آسیب‌های اجتماعی نوپدید، مداخله به موقع در کاهش جرایم و جلوگیری از آسیب‌ها اعلام کرد و گفت: جامعه هدف ما در مراکز اورژانس اجتماعی زوجین متقاضی طلاق زنان و دختران در معرض آسیب، دختران و پسران فراری از خانه، کودکان کار و خیابانی و همسران و کودکان در معرض آزار و اذیت هستند.

وی تصریح کرد: هدف اصلی ما کاهش این جرایم و جلوگیری از تشدید بحران‌ها و آسیب‌های اجتماعی است که قطعا برخی از مشکلات و نارسایی‌ها نیز در سایه توجه و بها دادن به این موضوعات و مسائل می‌تواند به حداقل برسد.

این مسئول ضرورت توانمندسازی ساکنان سکونت‌گاه‌های غیررسمی و کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی را به همراه شناسایی مسائل و مشکلات گروه‌های هدف یادآور شد و گفت: آگاه‌سازی گروه‌های هدف نیز در این زمینه یکی از برنامه‌ها و رویکردهای اصلی است که می‌تواند در شناسایی دقیق مشکلات و رفع آنها گامی موثر و جدی باشد.

موقر ضرورت تقویت روحیه خودباوری و خوداتکایی و تلاش برای به حداقل رساندن آسیب‌های اجتماعی را با نگاه واقع‌بینانه یادآور شد و گفت: خانه سلامت نیز در همین راستا راه‌اندازی شده و هدف اصلی ایجاد سرپناه برای اقشار و گروه‌های آسیب‌پذیری است که در این خانه‌های سلامت می‌توان زمینه ارتقای سلامتی آنها را به شکل موثر فراهم کرد.