از دامپروری تا پرورش نهال

به نقل از تات خبر، با گذشت ۴ ماه از سال ۱۳۹۵ در حالی که دولتمردان همچنان منتظر اجرای تعهدات آمریکا در راستای برجام هستند، کارخانه های شهرک صنعتی اشتهارد، به علت رکود بازار تقاضا یکی پس از دیگری، یا تعطیل می شوند ویا اینکه تعدیل نیرو دارند.این روزها کمتر کارخانه ای یافت می شود که با مشکلات گوناگون دست و پنجه نرم نکند.

در این بین قشری که بیشترین آسیب را می بینند، قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند که مجبورند هر روز به دنبال کار بگردند.در این قشر مردم اکثرا از همان ابتدا کارگر بوده اند و حرفه ی خاصی را بلد نیستند.در نتیجه با این اوضاع نابسامان صنعت به ویژه در اشتهارد(بنا به گفته ی صاحبان کارخانه ها) روز به روز به تعداد بیکاران افزوده خواهد شد.ولی نباید از این نکته غافل شد که مردم باید از بیکاری خود استفاده کرده تا حرفه ای را برای خود دست پا کنند.

در این خبر سعی داریم بانوی جوانی را معرفی کنیم که در روستا، با وام های مختصر، شغل و درآمد مناسبی ایجاد کرده است.

سکینه سامی فرد بانوی جوان اشتهاردی در یکی از روستا های شهرستان زندگی میکند.شاید محل زندگی او از لحاظ کسب و کار محل مناسبی نباشد ولی او میداند که هر کسی که بخواهد می تواند برای خود کسب کار فراهم کند.

 

photo_2016-07-10_20-16-19

 

photo_2016-07-10_20-16-15

این بانوی اشتهاردی با دریافت وام از بسیج سازندگی، هم برای خود و هم برای ۲ برادر خود شغل نیمه وقت ایجاد کرده است.او با دریافت ۳۰ میلیون وام و پس اندازش، ۱۷ گوساله را به گاو بالغ و آماده کشتار تبدیل کرده است.

photo_2016-07-10_20-24-44

 

photo_2016-07-10_20-24-40

 

او همچنین با هزینه مالی بسیار پایین و با صرف ۳ الی ۴ ساعت زمان در هفته مشغول کار دیگری در حیات خانه ی خود است.سکینه سامی فرد با همکاری اداره منابع طبیعی اشتهارد شروع به پرورش نهال طاق کرده است.او برای ایجاد این کار نیاز به خاک روستا، کود حیوانی و محلی برای نگهداری داشت، در واقع می توان گفت بدون هزینه خاصی این کسب و کار را راه انداخته است.

 

photo_2016-07-10_20-58-38

از آنجا که دشت های شهرستان اشتهارد بیابانی است و این نهال ها برای جلوگیری از بیابان زدایی استفاده می شود، منابع طبیعی اشتهارد سالیانه مبلغی را برای خریداری این نهال ها هزینه می کند که درصدی از این نهال ها را از روستاییان شهرستان خریداری می کند.در واقع با در اختیار گذاشتن بذر، گلدان و آموزش رایگان برای روستاییان و خرید تضمینی نهال ها، هم باعث اشتغال زایی مردم روستا شده و همچنین نهال هایی را خریداری می کند که با خاک محلی که قرار است در آن کاشته شود، مطابقت دارد.

گاهی اوقات با کمی تلاش می توان برای خود کار دست و پا کرد.کار هایی که به موجب آن میتوان کالایی تولید و مشاغلی ایجاد کرد و همچنین در کنار آن زندگی راحتی داشت.