نظارت بر مدارس دولتی؛ از شهریه تا کیفیت تحصیلی

دانش آموزی که به خاطر درخواست کمک به مدرسه و عدم توانایی در پرداخت توسط اولیای خود مجبور به خودکشی شده بود، دانش آموز دیگری که به دلیل عدم کیفیت تحصیلی به زندگی خود پایان داده بود.

 

البته نظارت بر نحوه گزینش صحیح معلمان هم یکی دیگر از مواردی است که باید توسط آموزش و پرورش با فیلتری قوی و اساسی پیگیری شود، چرا که تعداد زیادی از حوادث سال گذشته مربوط به آزار و اذیت و تجاوز معلمان به دانش آموزان بود که در برخی موارد رسانه ای و در موارد دیگر بخاطر آبرو و ترس از بی آبرویی توسط خانواده مظلومان تجاوز به سکوت منجر شد.

 

اقدامات آموزش و پرورش در راستای افزایش کیفیت تحصیلی دانش آموزان هم باید مدنظر باشد تا شاهد ناامیدی بین دانش آموزان نباشیم.

 

قطعا جوانان تحصیل کرده، متعهد و دلسوز فراوانی در جامعه به دنبال کار می گردند که لازم است آموزش و پرورش با حذف از کار افتادگان خود یعنی کسانی که هنوز 30 سال خدمت آنها به اتمام نرسیده اما حقیقتا از نظر جسمی و روحی توانایی و خلاقیت تدریس را از دست داده و لازم است که این اداره کل با تجدید نظر در نهایت این افراد را زودتر از موعد بازنشسته و افراد شاداب تری که دارای حوصله و تحمل همراه با تعهد و دلسوزی بیشتری هستند را جایگزین آنها کنند.

 

بنابراین با آغاز ثبت نام های مدارس یعنی از روزهای که تازه زیربنا و ستون مدارس در حال شکل گیری است می توان با حذف و اضافه هوشمندانه دیواری عظیم و مانعی محکم در مقابل رویدادهای تلخ و ناخوشایند کشید.

 

می توان با نظارتی عمیق و اصولی مانع اضافه دریافتی های غیرضروری مدارس از دانش آموزان هنگام ثبت نام و یا در طول تحصیل شد.

 

یکی از عظیم ترین کارخانه های انسان ساز و بزرگترین وزارت خانه ای که بیشترین و فعال ترین جمعیت کشور را در اختیار دارد، آموزش و پرورش است که از سنین رشد و همزمان با خام بودن کودکان، آنها را زیر بال و پر خود گرفته و تا زمانی که به سن نوجوانی و جوانی می رسند، و فهم و عقل در آنها شکل می بندد، آنها را در اختیار دارد.

 

این وزارت خانه با توجه به نیروی عظیمی که در اختیار دارد بزرگترین اهرم قدرت و ثبات در کشور را هدایت می کند، پس لازم است که نظارت های خود را در تمام ابعاد افزایش داده و در نهایت کیفیت ها و معیارهای سنجش کیفی خود را به حد متعادل و مطلوب برساند.

 

در استان کردستان تعداد 3 هزار و 868 مدرسه با 14 هزار و 504 کلاس درس موجود است که این تعداد مدرسه و کلاس درس گنجایش 304 هزار و 305 نفر دانش آموز را دارد.

 

در استان کردستان هم پیرو دیگر استان های کشور متاسفانه یک حادثه تلخ خودکشی دانش آموزی به دلیل نداشتن هدف و ناامیدی در آخرین روز تحصیل و بعد از پایان آخرین امتحان روی داد، که بیانگر لزوم تغییر نگرش در مدارس است.

 

تغییر معیارهای تحصیلی و تغییر ملاک نمره و درس خواندن برای داشتن اشتغال و آینده روشن نگاهی است که باید در آموزش و پرورش و بین دانش آموزان تغییر کند، چرا که دانش آموزان با دیدن بیکاری وافری که در جامعه وجود دارد از تحصیل و آینده نامفهومی که دارند، زده شده و در نهایت امید خود را از دست می دهند.

 

عدم مدیریت دستگاه های دولتی و اجرایی در هماهنگ کردن اشتغال، کار و تحصیل جوانان، جامعه ای عاری از امید و موجی از تحصیل کردگان بیکار را ایجاد کرده است که همین امر منجر به ایجاد حس دوگانگی در بین نسل جدید جوانان آینده و دانش آموران امروز می شود.

 

علاوه بر نظارت اساسی آموزش و پرورش لازم است که دیگر دستگاههای دولتی همه با هم برای آینده و اشتغال زایی همت کرده و نیازهای جوانان را برطرف کنند.