آخرین جزئیات پروژه قطار شهری کرج

در حالی ۱۰ سال از زمان کُلنگ زنی پروژه قطار شهری کرج می گذرد که خبری از افتتاح نیست، پای این پروژه به دادگاه کشیده شده و سرنوشتش در هاله ای از ابهام قرار دارد این در حالی است که طبق گفته بسیاری از صاحب نظران حل بخشی از معضل ترافیک کلان‌شهر کرج با افتتاح این پروژه ممکن می شود.

هیربد معصومی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز با تشریح آخرین وضعیت پروژه قطار شهری کرج و با اشاره به برگزاری جلسه ای با مدیر عامل جدید شرکت شستا، به خبرنگار مهر گفت: بخش زیادی از پروژه قطار شهری کرج انجام شده اما به مشکلاتی برخورده که مانع از پیشرفت و تکمیل آن می شود.

وی با اشاره به مصوبه شورای شهر در خصوص تعدیل قیمت این پروژه، افزود: علت عدم ادامه همکاری با پیمانکار قطار شهری کرج تعدیل قیمیت است چرا که پیمانکار درخواست تعدیل قیمت را دارد این در حالی است که این مهم سال ۹۱ انجام شده است.

معصومی با تاکید بر اینکه کمتر پروژه ای در کشور وجود دارد که چندین بار تعدیل قیمت داشته باشد چراکه از سوی دیوان محاسبات ایراد محسوب می شود، گفت: شورای عالی فنی به شرطی با تعدیل قیمت موافقت می کند که منابع مالی پروژه مشخص شود.

وی اضافه کرد: در نهایت شورا و شهرداری کرج با این تعدیل قیمت به شرط تهاتر موافقت کردند و مقرر شد هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان از بهترین اراضی شهری برای فاز یک خط ۲ در اختیار پیمانکار قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه خط ۲ قطار شهری کرج ۲۷ کیلومتر بوده که فاز یک آن ۱۵ کیلومتر اعلام شده است، گفت: اعتبار راه اندازی این ۱۵ کیلومتر یکهزار و ۶۵۰ میلیارد تومان است.

وی با تاکید بر اینکه تا کنون دولت برای پروژه قطار شهری کرج ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار پرداخت کرده است، گفت: آنچه دولت پرداخت می کند نقدی تلقی شود و هر آنچه قرار است تهاتر شود از اراضی قابل واگذاری از سوی شهرداری کرج است.

به گفته معصومی پیمانکار پروژه قطار شهری کرج اعلام کرده است قادر به فروش زمین نیست به همین منظور شورای شهر مصوبه تعدیل پیمان را پس گرفت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز با اشاره به اتمام قرداد پیمانکار قطار شهری کرج در سال گذشته، گفت: هیئت مدیره سازمان قطار شهری کرج و حومه به این نتیجه رسید که برای تعیین تکلیف این پروژه ماده ۴۶ (قطع همکاری) را اجرایی کند.

معصومی خاطرنشان کرد: بر این اساس پیمانکار به دادگستری شکایت کرد، در حالی که مرجع رسیدگی به این موضوع شورای عالی فنی است.

وی با اشاره به اینکه پرونده قطار شهری کرج به دادگاه تجدید نظر ارسال شد، گفت: دادگاه تجدیدنظر حکمی صادر کرد که هم به نفع کارفرما بود و هم پیمانکار.

پرونده قطار شهری کرج به دادگاه تجدید نظر ارسال شد و این دادگاه حکمی صادر کرد که هم به نفع کارفرما است هم پیمانکاروی با خودداری از بیان حکم دادگاه تجدید نظر، گفت: پس از تشکیل جلسه با حضور استاندار، پیمانکار و کارفرما (سازمان قطار شهری کرج) بنا به دلایل مختلف مقرر شد ماده ۴۸ برای پیمانکار لحاظ شود به این معنا که کارفرما خارج از قصور پیمانکار قصد خاتمه پیمان دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز با تاکید بر اینکه در حال حاضر پیمانکار هیچ گونه صورت وضعیت اجرایی نشده نداشته و هیچ حساب و کتابی با یکدیگر نداریم، افزود: این در حالی است که اگر بر اساس تعدیل قیمت محاسبه انجام شود، پیمانکار طلبکار می شود.

وی با اشاره به اینکه ما به عنوان دولت نمی توانیم خارج از ابلاغیه شورای عالی فنی و اجازه دیوان عدالت اداری اقدامی انجام دهیم، اضافه کرد: بر این اساس شهرداری ناگزیر است با هزینه خود، ماده ۴۸ را اجرایی کند.

وی افزود: مقرر شد گروهی با حضور بنده، نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی، نماینده مدیرعامل شستا، نماینده سازمان قطار شهری و شرکت سابیر، محاسبات لازم در این بخش را انجام دهند.

معصومی ادامه داد: میزان هزینه ای که برای اجرای ماده ۴۸ باید به پیمانکار پرداخت شود در این جلسه محاسبه و به شورای سازمان قطار شهری گزارش می شود تا بتوانیم از طریق مناقصه عمومی نسبت به بکارگیری پیمانکار جدید با شرط ۷۰ تا ۸۰ درصد تهاتر اقدام کنیم.

وی تاکید کرد: تنها در این صورت می توانیم مترو کرج را بسازیم در غیر این صورت هیچ راهی برای ساخت مترو کرج وجود ندارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز خاطرنشان کرد: البته مدیرعامل سابیر اعتقادی به قطع همکاری ندارد و معتقد است در هر صورت باید این همکاری ادامه یابد.

وی ادامه داد: این درحالی است که مدیرعامل شستا با اجرایی شدن ماده ۴۸ موافق است در صورتی که مدیرعامل شرکت سابیر به عنوان زیر مجموعه شستا موافقت نکند، باید از طریق دادگاه و شکایت این موضوع ادامه یابد.

معصومی در ادامه با اشاره به همکاری سازمان قطار شهری کرج با شرکت چینی «سیتیک»، گفت: این شرکت که شریک پیمانکار قطار شهری کرج (سابیر) است در گذشته مقرر بود در قالب فاینانس با قطار شهری همکاری کند اما به سبب تحریم های ظالمانه غربی ها این کار اجرایی نشد.

معصومی با اشاره به اینکه گویا در خصوص شرکت چینی سیتیک دلالانی در ایران اقداماتی انجام می دادند، گفت: چینی ها یک نماینده ایرانی در ایران معرفی کرده اند.

وی افزود: در حال حاضر شریک ایرانی این شرکت به عنوان نماینده وارد مذاکره شده است ما نیز استقبال کرده ایم، البته از شرایط حقوقی قرداد اطلاعی ندارم که آیا این شرکت با توجه به قراردادی که با سابیر دارد، پس از رفتن سابیر می تواند با پیمانکار بعدی نیز همکاری کند یا خیر.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز با اشاره به اینکه شرکت سیتیک آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در پروژه های مختلف در ایران اعلام کرده است، گفت: مقرر شد موافقت نامه اولیه با سازمان قطار شهری کرج انجام شود که در این راستا بنده اجرای خط ۵ را پیشنهاد دادم چرا که می تواند در کاهش ترافیک درون شهری تاثیرگذار باشد.