آخرین جزئیات پرونده قطار شهری کرج

احمد فاضلیان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت پرونده قطار شهری کرج، اظهار کرد: پرونده قضایی قطار شهری کرج در دادگاه های استان تشکیل شد و طبق آخرین تصمیمی که توسط دادگاه بدوی و تجدیدنظر اتخاذ شده مرجع قضایی خود را صالح به رسیدگی تشخیص نداده است.

فاضلیان افزود: با توجه به قرارداد و مفاد پیمان منعقد شده میان کارفرما و پیمانکار اختلافات حاصل شده باید در نهاد داوری برطرف شود لذا دادگاه بدوی استان همین حکم را صادر کرده است و با توجه به اینکه از دادگستری صلب صلاحیت شده دادگستری در این مرحله حق ورود به این اختلاف را ندارد. باید اختلاف موجود از طریق مرجع داوری که در پیمان مشخص شده رسیدگی شود.

رئیس کل دادگستری استان البرز در ادامه با تاکید بر اینکه تا کنون هیچ گونه اظهار نظری در خصوص ماهیت اختلاف از مرجع قضایی صورت نگرفته است، گفت: باید در انتظار نظر مرجع داوری در خصوص این اختلاف باشیم، اما تاکنون هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است.

فاضلیان اضافه کرد: تلاش می کنیم پرونده قضایی قطار شهری کرج در کمیته حمایت قضایی از سرمایه گذاری در استان، به صورت مسالمت آمیز و پیش از اینکه یک مرجع رسمی وارد این اختلاف شده و تصمیم له یا علیه طرفین بگیرد، این اختلاف حل شود.

وی با تاکید بر اینکه در کمیته قضایی حمایت از سرمایه گذاری استان تلاش کرده ایم اختلافات میان کارفرما و پیمانکار را حل کنیم تا به یک نظر واحد رسیده و زمینه های لازم برای ادامه پروژه فراهم شود، گفت:  هنوز نتایج ملموسی حاصل نشده است، در حال پیگیری هستیم . پیشنهادات طرفین به هم منتقل شده، همچنین دستگاه قضا خود پیشنهاداتی ارائه کرده است.

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به اینکه در خصوص این پرونده ناامید نیستیم، گفت: شاید این فرصت در کمیته حمایت قضایی از سرمایه گذاری در استان، ایجاد شود تا دو طرف مجاب به حل اختلافات شوند.

فاضلیان به اهمیت پروژه قطار شهری کرج اشاره کرد و گفت: این پروژه برای البرز و شهروندان کلان‌شهر کرج از اهمیت بالایی برخورد است، نباید بیشتر از این معطل بماند چون هزینه و سرمایه ملی، همچنین فرصت های بسیار ارزشمندی که برای توسعه استان به ویژه کرج نیازمند هستیم در حال از بین رفتن هستند.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا پیمانکار قطار شهری کرج خلع ید شده است، با تاکید بر اینکه باید نهاد داوری در خصوص پرونده قطار شهری کرج اعلام نظر کند، گفت: تا کنون هیچ تصمیمی از سوی مرجع رسیدگی به پرونده قطار شهری کرج اتخاذ نشده است.

در ادامه باید به اظهار نظر شهردار کرج در تاریخ بیست و نهم خردادماه جاری اشاره کنیم، علی ترکاشوند در گفتگو با خبرنگار مهر و با تاکید بر اینکه تا زمانی که وضعیت پیمانکار فعلی تعیین تکلیف نشود امکان مشخص شدن پیمانکار جدید این پروژه وجود ندارد، گفته بود: شعبه تجدید نظر این پروژه مشخص شده است. از سیستم قضایی درخواست کرده ایم در صورتی که امکان داشته باشد خارج از نوبت پرونده قطار شهری کرج رسیدگی شود در صورتی که دستور موقتی که از سوی شرکت سابیر اخذ شده است، لغو شود و کارشناس اموال را لیست برداری کند پیمانکار جدید انتخاب و عملیات اجرایی این پروژه آغاز می شود.

اظهار نظر شهردار کرج در ادامه سخنان رئیس کل دادگستری استان ارائه شد تا به خبری که از سوی سازمان قطار شهری کرج در تاریخ ششم مردادماه منتشر شده پرداخته شود. این سازمان در تاریخ یاد شده مدعی شده است «با توجه به صدور آراء محاکم قضایی در خصوص تجدید نظر خواهی سازمان قطار شهری کرج و حومه نسبت به بخشی از رای صادره بدوی و پذیرش دفاع مؤثر تیم حقوقی و وکلای سازمان از سوی مراجع محترم قضایی، نهایتا خلع ید شرکت پیمانکار خط ۲ قطار شهری کرج و حومه، با رای فوق تثبیت و تصمیمات لازم در خصوص انتخاب پیمانکار واجد صلاحیت جدید برای ادامه کار پروژه خط ۲ که یک پروژه ملی و استانی است توسط ارکان سازمان اتخاذ گردید.»

در حالی سازمان قطار شهری کرج مدعی خلع ید پیمانکار قطار شهری کرج شده است که هنوز مرجع رسیدگی به این پرنده اظهار نظر نکرده است و در ادامه باید گفت؛ در حالی ۱۰ سال از عمر کُلنگ زنی پروژه قطار شهری کرج می گذرد که شهرداری در فکر تعویص پیمانکار و پیمانکار در راه دادگاه است و شهروندان کرجی رویای افتتاح این پروژه را در سر می پرورانند .