مرگ تدریجی کارخانه سیمان ایلام

شنیده‌ها حاکی است فاز یک کارخانه سیمان ایلام از فرودین امسال تعطیل شده و کارخانه تا مرز ورشکستگی پیش رفته است. گفته شده مدیر عامل کارخانه که تقریباً یک سال از معارفه او می‌گذرد تاکنون بیش از 2 ـ 3 مرتبه از کارخانه بازدید نکرده است؛ این درحالی است که تعطیلی و ورشکستگی چند کارخانه دیگر نیز در سوابق او به چشم می‌خورد.

کارخانه سیمان ایلام به صورت روزانه 5300 تن تولیدات داخلی داشته است که هم اکنون این حجم به 300 تن تقلیل یافته است؛ به گفته منابع آگاه خرداد ماه سال گذشته مدیر کارخانه اقدام به اخراج مدیر فروش و بازاریاب کارخانه کرده و بعد از اخراج وی که فردی متبحر و پر تلاش در کارخود بوده است، هیچ شخصی جایگزین مدیر فروش سابق نشده است.

اما وضعیت رکود در این کارخانه به همین جا ختم نمی‌شود. شنیده شده به بهانه تعمیرات دو روزه، 10 روز است که فاز دوم کارخانه سیمان ایلام نیز تعطیل شده است و نه تنها موجب وارد شدن خساراتی همچون خاموشی کوره‌ها و فروش ذخیره سیمان و کلینگر شده بلکه حدود 600 تا 700 هزار تومان از حقوق و مزایای پرسنل و بازنشستگان را نیز کسر کرده‌اند که اعتراض و نارضایتی کارگران این کارخانه را در پی داشته است.

سوالی که پیش می‌آید این است که مبلغ کسری بیمه تکمیلی کارکنان، کارگران و پرسنل بازنشسته به کجا واریز می‌شود؟ منابع آگاه مدعی شده‌اند بیمه سینا و سازمان تأمین اجتماعی که طرف قرارداد این کارخانه است با ارائه مستنداتی اعلام کرده‌اند که هزینه‌ایی بابت بیمه به حساب این دو ارگان واریز نشده است.

با وجود اینکه کارخانه سیمان ایلام با مشکلات مالی روبه رو بوده و حقوق کارگرانش به سختی و با کسری‌های پرداخت می‌شود اما امسال از سوی مسئولان این کارخانه مبلغ 10 میلیون تومان بابت برگزاری جشن‌های اعیاد شعبانیه به فرمانداری سیروان کمک شده است.