150 کارگر با تعطیلی کارخانه سامان کاشی بروجرد بیکار شدند

37 درصد صنایع استان لرستان در بروجرد وجود دارد که حدود 60 درصد از صنایع بروجرد تعطیل و نیمه تعطیل هستند و بقیه صنایع هم با حدود نیمی از ظرفیت فعالیت دارند. چند سالی است که قفل تعطیلی به نوبت بر در کارخانه های این شهر محکم زده می شود و کارگران زیادی پس از سالها تلاش و کوشش از کار بیکار می شوند.

مدتی پیش مشکلات سامان کاشی بروجرد به حدی رسید که تجمعات پی در پی کارگران این واحد به همراه خانواده هایشان در مقابل فرماندای صورت گرفت .

چند ماه حقوق معوقه  و عدم واریز بیمه  این کارگران بخشی از مشکلات کارگران است و کارگران با سابقه های مختلف کاری بعد از اخراج از کار، باید در به در دنبال کار باشند.

سامان کاشی، کاشی جم، خودروسازی و نساجی با مشکلات زیادی روبرو هستند و هم اکنون فقط نساجی، داروسازی، داملران  در حال فعالیت هستند و در بقیه واحدها از تولید خبری نیست.

گرچه نبود مواد اولیه، سرمایه در گردش، تسهیلات ، نبود بازار فروش و ... از مهمترین دلایل کارخانه ها برای نواختن زنگ تعطیلی است اما روز به روز وضعیت واحدهای صنایع در بروجرد وخیم و وخیم تر می شود و نیاز است که به این مشکل رسیدگی شود.

"محمد گودرزی" رئیس خانه کارگر بروجرد در گفت و گو با بازتاب بروجرد گفت: سامان کاشی بروجرد یکی از کارخانه های موفق بود که سالها پیش با 400 کارگر فعالیت داشت اما طی سالهای اخیر این کارخانه دچار مشکلاتی شد و حدود 200 از کار بیکار شدند.

وی اضافه کرد: اما این کارخانه با 150 نیروی دیگر در حال فعالیت بود که چند روز پیش این کارگران بیکار شده و به آنها گفته شده که به زودی دوباره به کار بازخواهند گشت.

به گفته وی این کارخانه از ابتدای سال جاری تا کنون تولیدی نداشته و کارگران این واحد حدود 7 تا 10 ماه حقوق معوقه دارند و 7 ماه هم بیمه برای آنها واریز نشده است.

گودرزی اظهار داشت: وجود 100 هزار بیکار در بروجرد و افزایش روازنه تعداد دستفروشان نشان از وضعیت کارخانه هایی دارد که فوری کارگران را از کار بیکار می کنند و قفل محکمی بر در کارخانه می زنند.

رئیس خانه کارگر بروجرد اظهار داشت: نبود امنیت شغلی کارگران و قرارداد های موقت و ماهیانه سبب شده تا کارفرما هر وقت که اراده کند کارگر را اخراج کند و این کارگران مدتی از بیمه بیکاری استفاده کنند.

به گزارش بازتاب بروجرد این در حالیست که در جلسات مختلف دائما صحبت از تزریق سرمایه و تتسهیلات می شود تا واحدهای نیمه فعال و تعطیل دوباره جان بگیرند اما اندک جانی هم که برخی از کارخانه ها دارند بر اثر بی توجهی از بین می رود.

البته در این شرایط برخی از کارخانه ها برای دریافت تسهیلات به هر راهی می روند به طوری که برای دریافت تسهیلات ابتدا اخراج کارگران و سپس تعطیلی کارخانه ها را به میان می آوردند و در صورت دریافت تسهیلات بخشی از مشکلات این واحدها حل می شود.

می طلبد تا کارخانه های دیگر و نیمه فعال بروجرد ، تعطیل نشده چاره ای برای احیای دوباره واحدهای صنعتی در بروجرد شود.